Dat de campagne van JA21 niet zo lekker loopt is inmiddels
wel duidelijk. Naast het gerommel binnen de partij is de originaliteit van de
JA21-campagne ook ver te zoeken. Het is duidelijk dat het (social)media team
van JA21 nog wat mankracht kan gebruiken aangezien ze gewoon ideeën overnemen
van andere partijen. De zaaltjes van JA21 zijn ook maar half gevuld en veel
verder dan een PowerPoint presentatie komen ze vooralsnog niet. Daar waar
Forum voor Democratie grote zalen zoals Ahoy en de RAI vult moet JA21 het doen
met een handje vol mensen die waarschijnlijk alleen een kijkje komen nemen
vanwege de gratis koffie of thee. Want wat heeft zo’n partij verder nou nog te
bieden?
Het succes van
FVD zit ze blijkbaar nog een beetje dwars bij
JA21, aangezien ze ook hun “campagnetour” lukraak hebben gekopieerd van dezelfde
“campagnetour” van FVD. Enige verschil is dat daar wél massa’s mensen op
afkomen inclusief honderden zo niet duizenden kijkers via de livestreams van
FVD.
Verder heeft JA21 gekozen voor de campagneslogan #hetmoetechtanders,
een hashtag in de categorie “nu doorpakken” van het CDA. Maar wat moet er dan
anders? Vooralsnog is het verhaal van JA21 weer veel van het zelfde en is het
vooral een VVD-light verhaal wat ze verkopen. Ook lijkt het erop dat van de nieuwe partijen JA21 het minste uit de verf komt tijdens deze campagne. Tuurlijk,
Eerdmans is in tegenstelling tot bijvoorbeeld Wilders of Baudet vaak te gast bij Jinek of een of andere NPO-talkshow, maar of het nou echt
kiezers trekt?
Vooralsnog lijkt het er niet op dat JA21 potten gaat breken
in de campagne. De voormalige partij van Eerdmans doet het daarentegen een stuk
beter en trekt volle zalen met een trouwe, grote groep fanatieke FVD’ers.
Steun DDS op BackMe: alleen
via uw maandelijks of eenmalige gift kunnen we de website draaiende
houden en het mediakartel aanpakken. Deze steun is keihard nodig in deze
zware economische tijden.