Luchthaven Schiphol is niet van plan om de salarissen van beveiligingspersoneel te verhogen. Sinds de zogeheten zomerbonus voor beveiligingspersoneel werd afgeschaft, verergerden de wachtrijen juist. Schiphol lijkt wel moedwillig te worden afgebroken.
Sinds de chaos eind april is het aantal zakelijke reizigers met 5 procent gedaald. Maandag zijn weer duizenden reizigers gedupeerd nadat KLM maar liefst 42 vluchten heeft geannuleerd. Het lijkt werkelijk nergens op, maar Schiphol komt nog altijd niet met een oplossing. En de meest voor de hand liggende oplossing, in ieder geval voor de korte termijn, wordt niet eens overwogen.
Directeur Daan Lenderink van Schiphol Travel International ziet een parallel met de voorgenomen krimp van Schiphol zoals het kabinet voorstaat. En daar kon hij wel eens gelijk in hebben. Lenderink zegt er het volgende over in De Telegraaf: "Met het gedeeltelijke wegvallen van connectiviteit zal deze economische activiteit meeverhuizen naar het buitenland en de burger zal hier een keiharde prijs voor betalen. Het Nederlandse kabinet kan internationale vervoersstromen niet sturen, ook niet met een krimp van de vliegbewegingen op Schiphol. Het zorgt alleen maar voor verplaatsing, met nul effect voor het milieu."
Maar als het kabinet érgens goed in is, is het wel het verplaatsen van het probleem. Als Nederland er op papier maar goed voor staat, zal het dit kabinet verder worst wezen wat het daadwerkelijke effect van het beleid is.
(Artikel gaat verder onder de oproep ons te steunen in deze barre tijden)
Een oproep van de redactie: door de coronacrisis, de energiecrisis, de inflatiecrisis ´én de koopkrachtcrisis heeft DDS het ontzettend lastig. Wij willen alles gratis leesbaar houden voor iedereen, waardoor we voor onze inkomsten afhankelijk zijn van reclame. Maar bedrijven hebben financiële zorgen, en hebben dus niet veel te makken. Daar merken wij de gevolgen ook van. Vandaar onze oproep aan u, onze lezers: steun ons alsjeblieft! Via het betrouwbare Nederlandse BackMe-systeem kunt u maandelijks óf eenmalig doneren. Doe dat alstublieft, en help DDS in de lucht te blijven!
Als Schiphol 'ten onder' gaat, of in ieder geval keihard krimpt, betekent dat (op papier) minder CO2- en stikstofuitstoot voor Nederland. Zo kan het kabinet weer doen alsof het klimaat hiermee geholpen is. Kan er in Nederland weer meer gebouwd worden omdat er stikstofruimte is. En wordt vliegen weer een luxe, omdat het véél duurder zal gaan worden. Het klinkt allemaal als geniepig D66-beleid. Of er is gewoon sprake van enorme onkunde bij Schiphol, maar dat staat eigenlijk ook gewoon gelijk aan D66-beleid.