Schiphol was Oost-Indisch doof voor adviezen aanpak capaciteitstekort: reiziger de dupe

Binnenland27 jun 2022, 10:57
De puinhoop op Schiphol was niet nodig geweest. Vanuit de reiswereld zijn de nodige oplossingen aangedragen om het personeelstekort te lijf te gaan. De leiding van Schiphol heeft hier niks mee gedaan. Daardoor is de reiziger de dupe tijdens de zomervakantie.
Schiphol is het beste voorbeeld van mismanagement. Niet anticiperen op een personeelstekort en nu dus ook adviezen in de wind slaan van luchtvaartmaatschappijen, reisbedrijven, branchekoepels en vakbonden valt er vandaag in een reconstructie te lezen in de Telegraaf. Je gaat bijna denken dat de leiding van Schiphol moedwillig de boel aan het saboteren is omdat Schiphol moet inkrimpen in het aantal toegestane vluchten per jaar van het rijk. 
In de reis- en luchtvaartsector begint men verband te zien tussen het krimpplan van Mark Harbers en het afwijzen van oplossingen door Schiphol. „Het zal toch niet...”, liet een topman in een regenjas los tegenover de Telegraaf. Een andere betrokken partij ziet een logisch verband. „Het opzichtig niet-handelen van Schiphol is kennelijk onderdeel van het permanente krimpplan waartoe het kabinet vrijdag heeft besloten. Daar is maanden aan gewerkt.” Zo verandert Schiphol van onze nationale trots in de risee van Europa. Weer iets wat vakkundig gesloopt is onder het twaalfjarige bewind van Mark Rutte.
Diverse opties zijn er aangedragen door de betrokken partijen. Extra mensen, uitzendkrachten, studenten, ruimere vliegtijden, meer regiovluchten, het leger of de marechaussee inzetten. Schiphol heeft niks met deze ideeën gedaan. „Het is allemaal aangeboden, maar er is niets mee gedaan. En nu zitten we ermee”, aldus Frank Oostdam van reiskoepel ANVR. Het is daarom niet zo gek dat ANVR Schiphol nu voor de rechter wil dagen omdat zij de ontstane schade moet vergoeden die voor de gedupeerde reiziger is ontstaan.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten