In een tijd waarin de gewone Nederlander kreunt onder de astronomische benzine- en dieselprijzen, komt er eindelijk een sprankje hoop uit Den Haag. Een Kamermeerderheid wil de recente accijnsverhoging op benzine en diesel terugdraaien. Een stap in de goede richting, zou je zeggen. Maar laten we wel wezen: dit is niet meer dan een doekje voor het bloeden, een populistische zet in de aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen op 22 november 2023. Opportunistische Timing
Het is overduidelijk dat de timing van dit voorstel niet toevallig is. Met nog slechts twee maanden te gaan voor de verkiezingen,
willen de politieke partijen scoren bij de kiezer. Ze presenteren zich als de redders van de automobilist, terwijl ze jarenlang een beleid hebben gevoerd dat de burger in de financiële afgrond heeft geduwd. Het is een klassiek staaltje van politieke manipulatie: vlak voor de verkiezingen komen met een voorstel dat de pijn slechts marginaal verzacht, in de hoop op een gunstige uitslag in de stembus.
Dit geldt met name voor één van de partijen die lid is van de nieuwe anti-verhogingscoalitie. Van die coalitie maken uit: Forum voor Democratie (natuurlijk), de
PVV,
BBB,
JA21 (wie?),
BVNL, Denk, de SP en zelfs Kamerlid Den Haan. En dan is er nog één partij die hier opeens van afwil. Wie?
De VVD natuurlijk. Ja. De VVD breekt
opeens met de coalitiepartners. Waarom? Omdat er verkiezingen aankomen. Daarom.
Niet Genoeg!
Maar we moeten ons niet laten misleiden door deze politieke spelletjes. Het terugdraaien van de accijnsverhoging is bij lange na niet voldoende om de financiële last van de Nederlandse burger te verlichten. De prijzen aan de pomp zijn ook zonder deze verhoging schandalig hoog. Het is daarom van levensbelang dat de accijnzen niet alleen niet stijgen, maar daadwerkelijk dalen.
De politiek in Den Haag moet eindelijk verantwoordelijkheid nemen voor de verarming van de Nederlanders via hun auto. Het is tijd om een beleid te voeren dat niet alleen gericht is op het vullen van de staatskas, maar ook op het welzijn van de burger. Een beleid dat de automobilist beschermt tegen de grillen van de internationale oliemarkt en de hebzucht van de oliebaronnen.
D66
Wat helemaal niemand zal verbazen is dat D66 boos gereageerd heeft op dit idee van de Kamermeerderheid. De verschrikkelijke Jan Paternotte noemt het "een slecht plan." Want, zegt hij, "het is slecht voor het klimaat en je helpt maar een deel van de Nederlanders. Alleen de mensen met een benzineauto."
Ten eerste: nee, ook mensen met een dieselauto. Maar daarnaast: dat is de overgrote meerderheid, lullo. Oh, en dan is daar ook nog eens niets mis mee. Als je de belasting op loon verlaagt, "heb je daar ook alleen maar een deel van de Nederlanders mee," namelijk de mensen in loondienst. Dat betekent natuurlijk niet dat het daarom dus een slécht idee is.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS vechten we áltijd voor de gewone Nederlander die totaal uitgeknepen wordt door de politiek. De lasten moeten niet alleen 'niet verhoogd' worden, ze moeten verláágd worden, en snel een beetje. Help ons te strijden voor lagere lasten. Doneer aan DDS via BackMe en strijd zij aan zij met ons voor méér welvaart. Conclusie
Het is hoog tijd dat de politiek in Den Haag stopt met het spelen van spelletjes over de rug van de hardwerkende Nederlander. Het terugdraaien van de accijnsverhoging is een stap in de goede richting, maar het is niet genoeg. Het Nederlandse volk verdient beter. Het verdient een beleid dat echt gericht is op het verlichten van de financiële lasten, in plaats van goedkope populistische trucs in de aanloop naar de verkiezingen.
Laten we hopen dat de politieke partijen dit signaal serieus nemen en komen met een beleid dat recht doet aan de noden van de gewone man en vrouw in Nederland. Dit betekent dat de accijnsverhogingen overboord worden gegooid én dat ze dan meteen ook de accijnzen verlagen. Want naar de pomp gaan met je auto is nú al veel te duur.