Ook na 2030 nog nieuwe benzine- en dieselauto's te koop: Stop met strenger beleid dan de EU voorschrijft!

Politiek18 okt , 17:00

We moeten echt ophouden met onszelf strenger aan de regels te houden dan wat de EU ons voorschrijft. Het is de hoogste tijd dat we weer een beetje realisme in het klimaatdebat brengen, en gelukkig heeft staatssecretaris Jansen dat begrepen. Wie na 2030 nog een nieuwe benzine- of dieselauto wil kopen, kan dat gewoon doen. Ondanks het streven in het klimaatakkoord om na 2030 alleen nog maar elektrische auto's te verkopen, hoeven we niet massaal afscheid te nemen van benzine en diesel. Dat bevestigde staatssecretaris Jansen (Openbaar Vervoer en Milieu) tegenover RTL Nieuws: "Laat ik heel duidelijk zijn: ook na 1 januari 2030 zullen er nog nieuwe benzine- en dieselauto's verkocht kunnen worden. We proberen mensen te verleiden tot het maken van een juiste keuze."

Tot nu toe werd er steeds gecommuniceerd dat vanaf 2030 alle nieuwe personenauto's elektrisch moesten zijn. Dat was de afspraak in het klimaatakkoord, en het werd ook voortdurend gepromoot door de overheid. Kijk maar op Rijksoverheid.nl, daar staat het nog steeds zwart op wit. Maar zoals wel vaker met dit soort 'hoge ambities', blijkt het in de praktijk allemaal wat genuanceerder te liggen. In de tekst van het klimaatakkoord staat namelijk dat het om een 'streven' gaat. En wat blijkt: een streven is geen verplichting.

Het vorige kabinet, met D66'er Rob Jetten als klimaatminister, heeft zich op dit onderwerp flink laten gelden. Het doel was dat alle auto's in 2030 emissievrij zouden zijn, en daarvoor werd in Europees verband naar steun gezocht. Maar ja, dat is natuurlijk niet gelukt. Andere landen, met meer gezond verstand, zagen er weinig heil in om hun automobilisten massaal in een elektrische auto te dwingen. En terecht! Want dat betekent alleen maar meer kosten, minder vrijheid en een stroomnet dat volledig overbelast raakt.

Het is de hoogste tijd dat we stoppen met het opleggen van dit soort absurde restricties aan onszelf. We moeten niet strenger willen zijn dan de Europese Unie ons voorschrijft. En dat betekent ook dat die belachelijke zero emissiezones wat ons betreft per direct van tafel mogen. Waarom zou Nederland, met een minuscule impact op de totale wereldwijde uitstoot, zichzelf zulke zware beperkingen opleggen? Laten we ons in godsnaam richten op haalbare oplossingen en mensen de keuzevrijheid laten om zelf te bepalen welke auto ze rijden.

(Artikel gaat verder onder deze oproep) Het is tijd om PAL te staan voor elkaar. Voor rechts. Voor Nederland. Voor Ongehoord Nederland. Ja, JUIST in deze tijd. Daarom roepen wij al onze lezers op om NU lid te worden van Omroep ON!, de enige NPO-omroep die jouw en onze waarden deelt. We zien de aanvallen op ON! in de media, en zelfs in de politiek. Maar juist DAAROM moeten we ON! meer dan ooit steunen. Word daarom lid van ON! Vandaag nog. Samen staan we sterk. Als we ON! laten vallen gaan we uiteindelijk allemaal ten onder, DDS incluis!

Het streven om in 2030 alleen nog elektrische auto's te verkopen is dan ook niet meer dan dat: een streven. En dat betekent dat wie na 2030 nog een nieuwe benzine- of dieselauto wil kopen, dat gewoon kan doen. Laten we ons niet gek laten maken door het groene dogma van partijen als D66, maar nuchter en praktisch blijven. Staatssecretaris Jansen zet in ieder geval een stap in de goede richting door duidelijkheid te geven over de verkoop van benzine- en dieselauto's na 2030. Laten we hopen dat dit het begin is van een realistischer klimaatbeleid, zonder de drang om strenger te zijn dan nodig is.

Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten