Geen helmplicht, geen minimumleeftijd, geen extra regels: minister Barry Madlener (PVV) van Infrastructuur en Waterstaat gooit de deur dicht voor strengere fatbike-wetgeving. Hij noemt aparte regels voor de populaire dikkebandenfietsen "een heilloze weg" en weigert mee te gaan met de wens van een Kamermeerderheid die wél ingrijpen eist.
Nog niet zo lang geleden was de Tweede Kamer – inclusief PVV, VVD, NSC en BBB – het erover eens: er moest harder worden opgetreden tegen fatbikes. Maar nu komt Madlener met een Kamerbrief waarin hij stelt dat strengere regels "niet uitvoerbaar" zijn. Zijn reden? Een aparte wet voor fatbikes is juridisch niet sluitend te krijgen. "Het belangrijkste argument is dat elk kenmerk dat gekozen wordt om onderscheid te maken, eenvoudig te omzeilen is. Fabrikanten of consumenten installeren bijvoorbeeld dunnere banden, splitsen zadels op of maken het frame zwaarder of lichter", aldus de minister. Met andere woorden: knutsel een beetje aan een fiets en je bent de wet alweer te slim af.
Bovendien ziet Madlener geen overtuigend bewijs dat fatbikes gevaarlijker zijn dan andere elektrische fietsen. Volgens hem zou een helmplicht en minimumleeftijd dan ook voor álle elektrische fietsen moeten gelden. "Er zijn organisaties die dit vanuit verkeersveiligheidsbelangen een goed idee vinden, maar er is ook een groep die verwacht dat hiermee het fietsgebruik afneemt en dat als een ongewenste ontwikkeling ziet", schrijft hij.
In plaats van nieuwe regels zet Madlener in op handhaving en markttoezicht. En dat is ook hard nodig, want het aantal boetes voor illegaal opgevoerde fatbikes en andere elektrische voertuigen is geëxplodeerd: van 643 in 2023 naar een schrikbarende 4.845 in 2024. De politie constateert dat fatbikes bij een flink deel van deze overtredingen betrokken zijn. Het Openbaar Ministerie greep ook stevig in: in één zaak werden maar liefst 10.500 fatbikes in beslag genomen om te voorkomen dat gevaarlijke modellen de markt overspoelen.
(Artikel gaat verder onder deze oproep) Bij DDS steunen we ON! van harte. Het OM heeft de aanval ingezet tegen Ongehoord Nederland. Dat kunnen en mogen we niet accepteren. Vecht terug! Hoe? Door nu LID te worden van ON! Voor slechts 10 euro per jaar steun je ON! en zorg je ervoor dat Raisa Blommestijn, Tom de Nooijer en Jonathan Krispijn het kunnen opnemen tegen de Woke-mafketels van het OM! WORD DUS LID!
Daarnaast werkt het ministerie aan een verbod op hardware en software die handhaving bemoeilijken – een aanpak die bij bromfietsen al bestaat. Ook wordt onderzocht of ‘geoforcing’ een oplossing kan zijn, een techniek waarbij de trapondersteuning van elektrische fietsen in bepaalde gebieden automatisch wordt begrensd.
P.S.: ON! wordt nu keihard aangevallen door het kartel. Maar denk niet dat het bij ON! blijft. Morgen zijn uw vrijheid van meningsuiting, uw recht op feiten, en uw kinderen aan de beurt. Net zoals ON! nú het haasje is. Tijd om de wapens van de waarheid te trekken en lid te worden van ON!.