‘Een totaal doorgeslagen modelwerkelijkheid’, zo vatte
landbouwminister Piet Adema (ChristenUnie) afgelopen weekend het stikstofbeleid
samen tegenover de Telegraaf. Een opmerkelijke uitspraak voor een minister
wiens ministerie verantwoordelijk is voor precies datzelfde stikstofbeleid: 100
km/u op de snelweg, een bouwsector die maanden op vergunningen zit te wachten
en boeren en vissers die hun toekomst niet zeker zijn. Zou onze
landbouwminister nu – in de laatste weken voor de verkiezingen – plotseling tot
inkeer zijn gekomen? Werkelijk?
Geheel zoals verwacht, blijken Adema’s uitspraken een wassen
neus. De minister bekritiseert weliswaar het AERIUS-model (dat in zijn ogen
“totaal onwerkbaar" is), maar in plaats daarvan wil hij beleid “op basis
van het reduceren van uitstoot”. Waarom? Omdat dit kabinet zich heeft
gecommitteerd aan stikstofnormen – de kritische depositiewaarden. En die zijn
ook weer gebaseerd op… modellen!
Daar zit het échte probleem. Dankzij VVD, CDA, D66,
ChristenUnie, SP, 50PLUS, SGP en Henk Krol (nu BVNL) zijn die stikstofnormen
het fundament onder het Nederlandse stikstofbeleid. Met steun van deze partijen
zijn deze normen op 1 juli 2021 in de Wet natuurbescherming vastgelegd.
Sindsdien is Nederland wettelijk verplicht de
stikstofuitstoot te reduceren.
Dat beleid komt niet van de Europese Unie, maar van onze eigen overheid. En het
ministerie van Landbouw voert het uit.
Maar daar horen we de minister niet over. Hij klaagt voor de
bühne over het AERIUS-model (dat inderdaad óók niet deugt), maar kleurt verder
keurig binnen de lijntjes. Zolang het kabinet vasthoudt aan de stikstofnormen,
zitten we immers ook vast aan het stikstofbeleid. Daar verandert wel of geen
AERIUS-model helemaal niets aan. Het is exemplarisch voor de werkwijze in Den
Haag: geen fundamentele analyses, geen kritische vragen, geen echt onderzoek.
In plaats daarvan wordt urenlang gedebatteerd over procentpuntjes, over 2030 of
2035, over wel of geen AERIUS-model.
Forum voor Democratie wil wél fundamenteel iets anders,
stelt wél kritische vragen en gaat zelf op onderzoek uit. Het resulteerde in
het boek Niemand in de Cockpit, dat ik dit jaar schreef met Thierry Baudet. Op
basis van officiële overheidsdocumenten, cijfers en metingen tonen we daarin
aan dat de stikstofnormen niet deugen, dat het goed gaat met onze natuur én dat
het anders moet – en kán: door het gehele stikstofbeleid van tafel te halen en
ons in plaats daarvan te laten leiden door de reële, meetbare toestand van de
natuur.
Laten we hopen dat ook de kiezer op 22 november niet valt
voor de schijnbewegingen van het
partijkartel, maar stemt op Forum voor
Democratie
Lidewij de Vos is de nummer 6 van Forum voor Democratie voor de Tweede Kamerverkiezingen en co-auteur Niemand in de cockpit.