In onze maatschappij worden gendergerelateerde kwesties steeds
vaker besproken op scholen en leiden deze in het dagelijks leven ook vaker tot
verhitte discussies en zelfs tot gewelddadige incidenten. Neem bijvoorbeeld het
incident van afgelopen jaar waarbij een scholier een conciërge aanviel. Dit gebeurde
omdat de scholier, die zichzelf als jongen beschouwde, erop stond met 'hij' en
'hem' aangesproken te worden. Body Integrity Identity Disorder
De aandoening waarbij iemand de drang voelt om zijn of haar
ledematen af te hakken, wordt "Body Integrity Identity Disorder"
(BIID) genoemd. Het betreft een psychische aandoening waarbij mensen het gevoel
hebben dat bepaalde delen van hun lichaam niet bij hen horen en ze een sterke
wens hebben om deze ledematen te amputeren om zichzelf compleet te voelen.
Minderjarigen
Wat veel mensen echter niet beseffen, is dat kinderen in Nederland
een kind vanaf 16 jaar voor zichzelf mag laten beslissen of zij deze procedure
willen ondergaan, zonder dat de ouders daar nog inspraak in hebben. Er is zelfs
een geval bekend waarbij de ouders deze procedure hebben geprobeerd te stoppen
maar in de rechtbank hebben verloren. Stel je voor dat je een kind hebt dat
niet goed kan overzien wat dit betekent, dan heb jij als ouder daar niets meer
over te zeggen. Ook zijn er gevallen bekend waarbij mensen achteraf spijt
krijgen van genderbevestigende operaties of hormonale therapie.
Hormoon therapie
Bij het gebruik van hormonale
medicatie voor geslachtsverandering zijn er aanzienlijke risico's. Deze
medicatie kan leiden tot diverse gezondheidsproblemen, waaronder hartproblemen,
verhoogde bloeddruk, negatieve effecten op de lever en stemmingswisselingen.
Vooral het kunstmatig toedienen van testosteron kan agressiever gedrag
veroorzaken.
Spijt
Het begrip 'verminking' verwijst doorgaans naar de ernstige
beschadiging of aantasting van het lichaam of een lichaamsdeel. Wat men er ook
van mag vinden, wanneer operatief gezonde voortplantingsorganen worden
verwijderd of onomkeerbaar aangepast bij tieners, dan kan dit beschouwd worden
als verminking.
De drang
om anders te zijn
Maar wat is genderdysforie eigenlijk? Genderdysforie valt onder de
categorie van psychische aandoeningen. Echter, het is belangrijk op te merken
dat de term "genderstoornissen" niet langer word gebruikt in de
diagnostische terminologie. In de vijfde editie van de Diagnostic and Statistical
Manual of Mental Disorders (DSM-5), is de term "genderstoornissen"
vervangen door de term "genderdysforie." Genderdysforie verwijst naar
het gevoel van ontevredenheid dat sommige mensen ervaren wanneer hun gevoel
niet overeenkomt met het geslacht dat bij hun geboorte is toegewezen.
Genderdysforie wordt beschouwd als een psychische aandoening in de DSM-5, maar
het is belangrijk op te merken dat deze classificatie niet betekent dat de
identiteit van transgender personen als "abnormaal" wordt beschouwd.
In plaats daarvan erkent het de emotionele en psychologische stress die sommige
mensen kunnen ervaren als gevolg van hun genderidentiteit.
Autisme
Jongeren met een autismespectrumstoornis (ASS) vertonen vaker
variaties in genderidentiteit en gendergedrag dan jongeren zonder ASS.
Onderzoek toont aan dat jongens die gedurende hun tienerjaren een
genderdiversiteit ervaren een dikkere hersenschors in hun hersenen hebben. Bij
de tienermeisjes die genderdiversiteit ervaren hebben daarentegen weer een
kleinere thalamus. Interessant is wel dat de cortex vlak bij het hersengebied
ligt dat betrokken is bij autisme en dit mogelijk kan verklaren waarom
genderdysforie vaker bij tieners met autisme voorkomt. Opmerkelijk in deze
kwestie is dat autisme wel wordt gezien als een stoornis maar genderdysforie
niet, althans tot kort geleden was dat wel het geval. We leven immers in een
maatschappij waarin minderheden die veel lawaai kunnen maken via politieke druk
invloed uitoefenen op academici en leraren. Deze minderheden dicteren hoe er
vanuit de wetenschap en het onderwijs naar dergelijke vraagstukken moet worden
gekeken. Tegenwoordig durven academici zich publiekelijk niet uit te spreken
over dit onderwerp. Hun baan en reputatie staan immers op het spel.
Pseudowetenschap
In de wereld van genderstudies draait alles om het begrijpen van
gendergerelateerde kwesties, zoals wat het betekent om man of vrouw te zijn,
hoe mensen zich identificeren en hoe de samenleving met deze identiteiten
omgaat. Dit vakgebied is de afgelopen jaren echter onderwerp geweest van
discussie, omdat het soms naar pseudowetenschap neigt, wat betekent dat het
wetenschappelijke kwaliteitsnormen niet altijd haalt.
Geen ruimte voor kritiek
Genderstudies onderzoeken complexe vraagstukken over
gender en
identiteit, wat tot kritiek leidt. In dit vakgebied lijken veel ideeën eerder
gebaseerd op opvattingen dan op hard bewijs. Sommige ideeën binnen
genderstudies neigen meer naar ideologie dan naar wetenschap.
Pseudowetenschap ontstaat wanneer mensen beweren dat iets
wetenschappelijk is, maar het niet voldoet aan de strenge normen van de
wetenschap. Voorbeelden hiervan zijn horoscopen, verhalen over buitenaardse
ontvoeringen of complottheorieën. In het geval van genderstudies is er vaak een
gebrek aan concreet bewijs. Daarnaast is het in de wetenschap essentieel om
ruimte te hebben voor kritisch denken over theorieën.
We moeten vragen stellen, bewijs zoeken en ideeën in twijfel
trekken. Een probleem bij genderstudies is dat kritisch denken vaak wordt
gezien als transfoob of homofoob. Dit maakt het voor academici en leraren bijna
onmogelijk om zich kritisch uit te spreken over dit onderwerp zonder angst voor
repercussies. Dit overkwam bijvoorbeeld afgelopen jaar de socioloog Laurens
Buijs, die een artikel publiceerde waarin hij felle kritiek uitte op de
woke-cultuur en kritisch was over diverse onderwerpen, waaronder genderdiversiteit.
Conclusie
Indien de mogelijkheid tot kritische dialoog over genderstudies
onderdrukt wordt en critici zich niet ongehinderd kunnen uiten, kan dit
vakgebied niet als pure wetenschap worden beschouwd, maar neigt het meer naar
een ideologische stroming. In academische kringen is het belangrijk om vanuit
een spectrum aan perspectieven vraagstukken te analyseren en conclusies op te
toetsen. Bij gebrek aan dergelijke academische vrijheid transformeert
genderstudies van een potentieel wetenschappelijke discipline in een dogmatische
en potentieel schadelijke ideologie, die een bedreiging vormt voor het
fundament van academische vrijheid en integriteit.
Ing. Arash Mashadi (1985) is afgestudeerd in Bouwkunde met als specialisatie vastgoedeconomie. Hij is een actieve investeerder en verhuurt woningen en kantoorruimten in het goedkopere segment.