Met dank aan de klimaatwaanzin die sinds Parijs hoogtij viert.
Nee, het klinkt als een grap, maar dat is het niet. Rijkswaterstaat, eigenlijk verantwoordelijk voor het onderhouden en uitbouwen van ons hoofdwegennet, heeft serieus laten onderzoeken hoeveel het zou kosten als we even doodleuk bomen langs het gros van de snelwegen zouden plaatsen. Ze hadden op zo'n drie miljard gerekend - an sich al een astronomisch bedrag - maar dat bleek nog een optimistische schatting: volgens een onderzoek dat ze hebben laten uitvoeren moeten we er op zo'n vijf miljard rekenen.
"We", ja. Want Rijkswaterstaat is een overheidsorgaan dat net zo wordt bekostigd als de rest van onze spilzuchtige overheid: van jouw en mijn belastingcentjes. Dus tast maar alvast diep in de buidel, want als dit doorgaat - Rijkswaterstaat wil het vooralsnog 'eerst nog even verder laten onderzoeken - dan kan die maar beter goed gevuld zijn.
En waarom moet dat allemaal zo nodig? Nou, simpel: het Kabinet Rutte II vond het in 2016 zo nodig om mee te doen aan het rampzalige klimaatakkoord van Parijs, waarin landen in feite hun eigen economieën tot de doodstraf veroordeelden door toe te zeggen miljarden in vergroening te gaan investeren. Als onderdeel daarvan - ja, die paar miljard zijn voor de klimaatmaffia slechts een druppel op de gloeiende plaat - moeten we ook even leuk 100.000 hectare extra bomen planten - een toename van 25% dus. En dat moet kennelijk langs de snelweg, aangezien dat zogenaamd goed zou zijn voor onze welzijn, al is het 'ietsjes duurder':
In het actieplan werden locaties in het hele land aangewezen, maar Rijkswaterstaat ziet kansen om die bomen langs snelwegen en parkeerplaatsen bij tankstations te plaatsen. De organisatie vroeg het bureau CE uit Delft hier onderzoek naar te doen en ook de effecten op het welzijn te berekenen.
Uit het onderzoek blijkt dat door bomen langs snelwegen omwonenden minder overlast ervaren. De wegen zijn uit het zicht en de geluidhinder neemt af, zij het niet in de winter, want dan zijn er geen bladeren die het geluid tegenhouden.
Wel zeggen de onderzoekers dat plaatsing van bomen langs snelwegen substantieel duurder is dan het originele plan. Langs snelwegen kost de grond meer, omdat er soms al plannen zijn voor de bouw van kantoren en er bijvoorbeeld landbouwgrond moet worden onteigend.
Weet je wát mijn welzijn goed zou doen, Rutte & Co? Als jullie onze centjes eens ergens aan zouden uitgeven waar we écht wat aan hebben. Snelwegen aanleggen bijvoorbeeld, in plaats van groen gedoe eromheen aanleggen. Maar dat is vast weer eens teveel gevraagd.