Winkeliers zitten met hun handen in het haar. De reden? Ze weten niet wat voor kleur Piet moet hebben.
Het is nog maar september, maar voor winkeliers betekent dit dat ze zich al moeten voorbereiden op Sinterklaas. En waar Sinterklaas is, is Zwarte Piet. Of, zoals we hem tegenwoordig blijkbaar noemen: gewoon Piet, zonder 'Zwarte'.
Tot voor kort was dat geen enkel probleem. Het betekende immers dat ze flink wat geld konden verdienen. Hartstikke leuk.
Helaas is alles tegenwoordig alles. De reden? Het Zwarte Piet-debat, dat ons land nu al een paar jaar in zijn greep houdt. PowNed bericht dan ook:
Winkeliers hebben totaal geen idee wat ze met het figuur Zwarte Piet aan moeten. Detailhandel Nederland, een platform voor 110.000 bedrijven, smeekt dan ook om snel tot een 'consensus-Piet' te komen. Met name bakkerijen, speelgoedzaken en cadeauwinkels weten niet wat voor soort Piet ze in de winkels of op verpakkingen moeten tonen, meldt het AD. "Moet dat een witte, zwarte of gekleurde zijn? Wij weten het ook niet meer, want er circuleert van alles", aldus directeur Sander van Golderinge van Detailhandel Nederland.
Van Golderinge zegt dat het tegenwoordig "verschrikkelijk ingewikkeld" is om "een consequent verhaal te vertellen." En ja, dat willen winkeliers natuurlijk nou juist wél. Alleen met een consequent verhaal kun je je producten immers aan de man brengen, zeker als ze verbonden zijn aan een culturele traditie.
Daarom willen ze dat er beslissingen worden genomen: of een Piet in alle kleuren, of alleen Zwarte Piet, of witte Pieten (met roetvegen). Het maakt niet uit, als er maar een consensus-Piet komt.
Wat vind jij? Moet er een consensus-Piet komen? En zo ja, wat voor soort Piet wil jij? Een traditionele Zwarte, of een andersoortige, nieuwe Piet?