Welkom in 2014: waarin De Telegraaf kapot gaat

Geen categorie07 jan 2014, 18:59
De oplage van De Telegraaf is met 9,5% gedaald.
Het gaat alles behalve goed met De Telegraaf, de grootste krant van Nederland. Voorlopig. Nog wel. Uit cijfers die oplage-onderzoeksinstituut HOI vandaag heeft gepubliceerd blijkt namelijk dat De Telegraaf in één jaar tijd zijn oplage heeft zien dalen met maar liefst 9,5%. Ja, dat leest u goed: dat is bijna tien procent.
In het derde kwartaal van vorig jaar daalde de oplage - in vergelijking met die van een jaar ervoor - tot 488.902 stuks. De magische grens van 500.000 is dus doorbroken, maar dan niet op een positieve manier. 
Natuurlijk is De Telegraaf nog wel de grootste krant van Nederland, maar de verschillen met andere landelijke dagbladen worden met de dag kleiner. Een voorbeeld is het AD, waarmee het ook niet je van het gaat:

Bij het Algemeen Dagblad (AD) ging de betaalde oplage met ruim 4 procent omlaag tot 365.912 kranten. 

Meer dan vier procent is natuurlijk ook slecht, maar vergeleken met de 9,5 procent van De Telegraaf is het werkelijk een topprestatie. En vergeleken met andere kranten is het zowaar tijd voor paniek bij de krant voor wakker Nederland:

Het FD zag de papieren oplage licht stijgen, tot 48.353 stuks. De zakenkrant boekte een sterke vooruitgang op het gebied van digitale kranten. De verspreiding daarvan vervijfvoudigde ruimschoots tot 58.849. Bij de Volkskrant stabiliseerde de papieren oplage en groeide de digitale krant met bijna een kwart. NRC verspreidde minder papieren versies van NRC Handelsblad en Next, maar zag de digitale verkoop wel groeien.

Voor De Telegraaf en het AD zijn geen cijfers bekend over digitale abonnementen/verkopen. Dat kan inhouden dat ze daar zelf nog niet over te spreken zijn, of dat ze het om geheel andere reden voor zichzelf willen houden. De andere kranten delen die informatie dus wel, en bij hen kun je zeggen dat ze de klappen digitaal (nog enigszins) opvangen. 
Maar hoe vang je een oplagedaling van 9,5 procent op? Er deden al langer geruchten de ronde dat het slecht ging bij De Telegraaf en dat men daar maatregelen moest nemen om de kosten te verminderen; blijkbaar kloppen die verhalen volledig.
Je zou bijna denken dat TMG er verstandig aan had gedaan om zich meer op de online markt te richten - zeker voor wat De Telegraaf betreft, natuurlijk. Ja, dat bedrijf heeft Hyves gekocht - haha! - maar iedereen kon zien dat die site een aflopende zaak was. Ik doe maar een suggestie, meneer Sjuul Paradijs.
Een tip voor De Telegraaf: richt je volkomen op de digitale markt. Papieren edities van kranten zullen op termijn verdwijnen. Heb daar vrede mee. Het moet je doel nu zijn om ook zonder papieren krant te overleven, en daarvoor moet je een online media-netwerk worden. Dat doe je niet alleen door telegraaf.nl te runnen, met leuke artikelen, maar door er zoveel mogelijk mensen, sites, etc. bij te betrekken, en door alternatieve vormen van media in te zetten. Denk daarbij aan Internetradio, -televisie, etc... Maar ook: richt je erop om een platform te worden, niet slechts een 'brenger' van nieuws en opinie.
Als De Telegraaf niets doet zal het daar de komende maanden en jaren bergafwaarts blijven gaan... waarna ook die krant zal ontdekken dat geen enkele krant of magazine onaantastbaar is. Nee, zelfs de grootste krant van het land niet.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten