De Telegraaf heeft goed nieuws, ze melden dat Veilig Verkeer Nederland (VVN) vindt dat er teveel verkeersborden zijn op de Nederlandse wegen. Hoera, daar ben ik het wel mee eens. Het gaat om zo'n 20% van de verkeersborden, aldus de verkeersorganisatie. Weggebruikers zouden door de bomen het bos niet meer zien en dus moet er worden gekapt in het oerwoud van verkeersborden, markeringen en wellicht ook verkeerslichten. Zelf hekel ik het overschot aan verkeersborden evenzo. Niet alleen negeer ik ze regelmatig, maar vaak zijn ze ook nog eens tegenstrijdig of verwarrend. Met het toppunt wel de kruispunten waar welgeteld drie auto's per uur langsrijden, maar de wethouder het nodig vond om alsnog dure verkeerslichten te plaatsen. Want lekker veilig. Twintig procent, zo'n 600.000 in totaal, kunnen weg, aldus VNN. Goed nieuws dus dat VVN zich wil inzetten voor minder bomen en dus meer bos. Laten we hopen dat naast het kappen van verkeersborden ook een groot aantal kruispunten wordt herzien. Wanneer ik door Groningen rijdt sta ik vaak stil voor verkeerslichten, waarbij ik mijzelf afvraag waarom niemand doorrijd en alle weggebruikers vijf tot vijftien seconden elkaar aankijken. Vaak zijn dat verkeersituaties die zo overduidelijk overzichtelijk zijn dat verkeerslichten eigenlijk niet nodig zijn. "Ja, maar mensen zijn dom en kunnen niet uitkijken" hoor ik dan wel eens. Nou, als deze simpele kruispunten te moeilijk zijn dan vraag ik mij af waarom er nog geen kiezersbrevet is voor verkiezingen. Afijn. En rood dat ze blijven die verkeerslichten, donkerrood. Maar doorrijden ho maar, want je zou maar een bekeuring krijgen. Toch al snel 12 uur van of meer van je leven afstaan om er enkele seconden op vooruit te gaan (€240,- boete). Dan toch maar wachten...
Verkeersborden, lichten en markeringen zijn er natuurlijk om de weggebruikers te helpen veilig en snel van A naar B te transporteren, maar nu zijn het er dus teveel geworden. Punt van zorg is onder meer dat teveel borden juist bijdragen aan een informatie
overload, waarbij de weggebruiker letterlijk door de bomen het bos niet meer ziet. Maar ook is het maar zeer de vraag wat al die borden betekenen. Gelukkig blijft het in de meeste gevallen simpel: een rond bord met een snelheidsindicator of een 'gebakken ei', je weet wel zo'n bord dat zegt dat je gewoon mag doorrijden en voorrang hebt op anderen. Maar behalve verkeersborden zijn er ook bijzonder verkeerssituaties gecreerd in Nederland. In de afgelopen twintig jaar heb ik de meest logische en redelijke stukken infrastructuur soms zien veranderen in vreemde constructies met het doel snelheden te matigen of kruispunten veiliger te maken. Dat gaat soms met een geslaagde rotonde, maar in Stadskanaal willen ze het dan weer helemaal anders en gaat het juist daardoor fout. De
vierkante rotondes gaan weg (waarom die er ooit zijn gekomen is een raadsel).