Virtual Reality is voor velen toekomstmuziek, behalve voor gamers dan misschien. Maar de toepassingen worden steeds breder. In de kansspel industrie zien ze mogelijkheden, artsen worden beter en veiliger opgeleid en wie weet draagt Virtual Reality bij aan een verdraagzamere samenleving.
Virtual Reality stamt uit de jaren ‘50
De techniek voor Virtual Reality komt bijna in aanmerking komt voor AOW. Jazeker: in 1950 was Morton Heilig de eerste die stappen zette op het gebied van VR. Heilig ontwikkelde de Sensorama in de jaren ’50 die bestond uit een stereoscopisch 3D display, stereo geluid en een vibrerende stoel om het nog echter te laten lijken. Zoals Formule 1 rijders nu in een simulator zitten.
Het doel van Heilig was om de kijker onderdeel te maken van de film en het te laten beleven alsof het om hem of haar heen gebeurde. Hij maakte ook een aantal korte films voor de Sensorama waarin de kijker onder andere op een motor zit of op date gaat met Sabina.
Als we kijken naar de huidige VR gear dan zien we bijvoorbeeld brillen zoals Oculusrift. Of de bril die Samsung vorig jaar cadeau gaf bij de aanschaf van een nieuw toestel dat er vervolgens in gemonteerd kon worden. Ook niet nieuw: Morton Heilig patenteerde de Telesphere Mask al in 1960 en was daarmee eerste Head Mounted Display.
Als je het zo bekijkt kan je rustig stellen dat de ontwikkeling niet heel erg snel is gegaan, we zijn immers al ruim 50 jaar verder. Sega en Nintendo waren in de jaren ’90 in een hevige concurrentiestrijd verwikkeld en probeerden allebei games te maken voor Virtual Reality en leverden bijbehorende brillen. Het werd een grote flop. Pas in de afgelopen paar jaar is een grote slag geslagen op het gebied van VR.
De oplossing voor de huidige problemen in de samenleving?
Google ‘verharding in de samenleving’ eens en je komt binnen een seconde bijna 100.000 hits tegen. Het is een issue momenteel, de discussies worden veel harder en het begrip voor elkaars standpunten is ver te zoeken. We hoeven alleen maar de Zwarte Piet discussie aan te halen en iedereen heeft er ineens beeld bij. Die verharding is mede een gebrek aan empathie, het inleven in de standpunten aan de andere kant van de discussie.
Jeremy Bailenson, founding director van Stanford University’s Virtual Interaction Lab. Bailenson stelt dat VR een rol kan spelen in gedragsverandering.
“If you think of an intense experience you’ve had in your life that has changed the way you think or behave, and if you believe that VR can feel real, then you can start to understand how VR experiences can change the way you think or behave.”
Mocht je eraan twijfelen of VR dit echt kan doen, dan raden wij je aan om eens naar VR Room in Utrecht te gaan. Daar ervaar je Virtual Reality door bijvoorbeeld op de rand van een heel hoog gebouw te gaan staan, eens kijken hoe snel je door de knieën gaat omdat je doodsbang bent. Het voelt levensecht aan.
Maar hoe helpt het om de verharding in de samenleving tegen te gaan? Een actueel voorbeeld dat het politieke en publieke debat beheerst is de grote vluchtelingenstroom vanuit bijvoorbeeld Syrië. Virtual Reality speelde een belangrijke rol bij het inzamelen van 3,8 miljoen dollar voor hulp aan vluchtelingen. Speciaal voor VR is de film Clouds over Sidra gemaakt. De film neemt de kijker mee in het leven van de 12-jarige Sidra. Letterlijk. Je krijgt een rondleiding door het Zaatari vluchtelingenkamp in Jordanië door de ogen van Sidra. Er wonen 130.000 Syrische vluchtelingen en je krijgt een inkijkje het leven in Zaatari. Intense ervaringen hebben invloed op gedrag en denkwijze aldus Bailenson. Misschien is VR wel een belangrijkere stap naar oplossingen en verdraagzaamheid dan dagen, weken, maanden en misschien zelfs jaren politiek gekonkel. Stap letterlijk in de belevingswereld van de ander en krijg meer begrip voor de situatie. Het hoeft niet persé je zienswijze te veranderen, maar de hardheid waarmee de discussie gevoerd wordt zal hopelijk afnemen.
Gezondheidszorg profiteert van Virtual Reality
In de gezondheidszorg kunnen grote stappen gemaakt worden dankzij deze techniek. Het opleiden van artsen kan veel beter. Laat je een oogarts in opleiding oefenen op een patiënt of neem je hem virtueel mee in het complexe stelsel van zenuwen, bloedvaten en al wat dies meer zij rond het oog. EON Reality heeft simulaties ontwikkeld waardoor er veel veiliger geoefend kan worden.
Maar wat te denken van de Icube die ontwikkeld is voor het behandelen van patiënten met angststoornissen. Een virtuele ruimte die helemaal kan worden ingericht op de behandeling van zowel kinderen als volwassenen. Wij zijn nog niet een heel klein beetje medisch onderlegd, maar stellen ons zo voor dat je iemand met bijvoorbeeld pleinvrees virtueel mee naar buiten kan nemen als onderdeel van de behandelingen. Denk er even over na en de mogelijkheden zijn eindeloos.
Las Vegas binnen handbereik
Kortgeleden publiceerde Juniper Research een rapport getiteld “Mobile & Online Gambling: Casino’s, Lotteries, Betting & VR 2016-2021. Voor de komende 5 jaar verwacht Juniper een groei van 800% tot maar liefst bijna een half miljard euro voor de VR casino industrie.
Dat lijkt heel veel, maar als je bedenkt dat binnen de EU wordt aangedrongen op regulering en legalisering van online kansspelen dan kan de markt nog behoorlijk groeien. Meer toegespitst op Nederland: aanbieders mogen nu wel Nederlandse spelers accepteren, maar ze niet actief benaderen bijvoorbeeld. Dat gaat binnen nu en ongeveer een jaar veranderen nu de Tweede Kamer begin juli wetgeving goedkeurde om online kansspelen te reguleren. Er komt een vergunningenstelsel voor aanbieders met regels om gokverslaving tegen te gaan, zorgen dat minderjarigen niet kunnen gokken en er wordt natuurlijk belasting geheven.
Zodra reclame uitingen weer zijn toegestaan en er bijvoorbeeld voetbalclubs met logo’s van aanbieders gaan rondlopen (zoals Bwin lang hoofdsponsor van Real Madrid was), zal alleen dat al aanmerkelijk meer spelers tot gevolg hebben. De vergunningen zorgen er ook voor dat het geld van de speler ook veilig is en dat hij tegen voorwaarden kan spelen.
Live roulette of blackjack kan al geruime tijd. Je meldt je aan bij een aanbieder van online casino spellen en je ziet live een croupier het balletje een zwiepert geven. Als er veel Go-Pro’s om de tafel staan kan je ook nog positie kiezen ten opzichte van de croupier en het vallen van het balletje in slowmotion volgen. Die volgende stap heet Immersive Roulette.
Juniper verwacht dat die ontwikkelingen veel verder gaan en dat je dankzij VR rond kan lopen door een immens groot casino en kan spelen voor echt geld. Scheelt je 11 uur vliegen naar Las Vegas en bespaart je de kosten voor vlucht en hotel.
Dit zijn nog maar een aantal van de mogelijkheden die Virtual Reality ons kan/gaat bieden. De apparatuur wordt steeds beter betaalbaar, ook voor consumenten. Zodra er meer gebruikers zijn springen ontwikkelaars eerder in de markt, de afzetmarkt is simpelweg groter dus zijn nieuwe projecten eerder rendabel te maken. Over een paar jaar neem je geen abonnement op Ziggo omdat je El Classico wil zien, maar zit je virtueel in het stadion en beleef je het. Klinkt ver weg? Is in 2015 al uitgeprobeerd tijdens een wedstrijd tussen Barcelona en Manchester United. Virtual Reality gaat een vlucht nemen de komende jaren, daar zijn wij van overtuigd.