Frans Timmermans begint maandag als klimaat-eurocommissaris. Zijn 'Green Deal' is echter uitgelekt en betekent niet veel goeds. Europeanen gaan niet zo blij zijn met Timmermans' plannen, zelfs al zijn ze volgens betrokkenen nog lang niet officieel. De meest opvallende maatregel die Timmermans overweegt is de Europa-brede
kilometerheffing. Het hangt er maar net vanaf hoe dit uiteindelijk uit zou gaan pakken. Het zou behoorlijk rot zijn als de
EU kilometerheffing zou gaan heffen voor iedere automobilist natuurlijk.
Ook wil hij ongeveer driekwart van het wegvervoer zien te verplaatsen naar het spoor. Op zich is dat prima als het zo kan werken dat er minder vrachtwagens nodig zijn die afstanden moeten afleggen zoals ze dat nu doen. Een distributiepunt op een treinstation zou daar misschien bij kunnen helpen.
Natuurlijk komen uitstoot-rechten ook aan bod. Hij wil de luchtvaart drastisch inperken en zelfs emissierechten voor wegvervoer introduceren. Dit klinkt als pure geldklopperij.
Timmermans komt ook nog met een bos-herstelplan. Afhankelijk van hoe hij het invult zou dit wel eens de meest effectieve maatregel kunnen zijn om CO2 terug te dringen. Het is eigenlijk namelijk gewoon een kwestie van bebossen.
Uiteindelijk denk ik dat de meest effectieve plannen zullen gaan sneuvelen en degene die geld opleveren het eerst zullen worden geïmplementeerd. Dan kan Timmermans weer mooi doemscenario's voorschotelen als we tegenstribbelen en nog wat zeiken over de noodzaak voor diversiteit als kers op de taart.