Het ultieme bewijs dat Facebook tegenwoordig dé standaard is voor sociale media: Twitter heeft het bekende 'favoriet-sterretje' vervangen door een 'vind-ik-leuk-hartje.'
Het bedrijf maakt dat gisteren zelf bekend. Op Twitter natuurlijk:
https://twitter.com/twitter/status/661558661131558915
De NRC legt de keuze van Twitter uit:
Door de wijziging gaat Twitter andere social media-reuzen als Facebook en Instagram achterna. Daar werd al langer met een hartje of met de optie ‘vind ik leuk’ gewerkt. Volgens Twitter is het hartje meer een “universeel symbool” dan het sterretje.
Volgens Twitter hebben veel gebruikers - zeker mensen die nieuw zijn op het sociale netwerk - moeite met de favoriet-knop. Zij denken namelijk bij zichzelf dat ze heel veel dingen leuk vinden, maar alles is niet zomaar hun 'favoriet.' Favorieten wil je niet te vaak aanmaken, wellicht omdat je die knop gebruikt om bepaalde tweets te bookmarken.
Aan de andere kant, als Twitter er een 'vind ik leuk' knop van maakt - zoals de website nu gedaan heeft - begrijpen mensen dat je door die knop te selecteren je de andere twitteraar gewoon laat weten dat je zijn of haar tweet op prijs stelt.
Waarom dit van belang is? Twitter heeft al enige tijd te maken met tegenvallende financiën, wat grotendeels komt doordat er te weinig actieve gebruikers zijn. Dat zijn mensen die een account hebben en regelmatig inchecken om te tweeten. Door een vind-ik-leuk hartje in te voegen denkt Twitter ervoor te zorgen dat gebruikers vaker inloggen en vervolgens meer tijd online spenderen - al ware het alleen maar om andere twitteraars te laten zien dat ze hun tweets waarderen.