Dankzij de vervagende grenzen en de ontelbare mogelijkheden van het internet worden er steeds meer kansen zichtbaar voor de internationale markt. Of je nu goederen wilt exporteren of producten aan wilt bieden voor de internationale markt, mogelijkheden zijn er genoeg. Om je op weg te helpen hebben we hier een aantal belangrijke tips voor je op een rijtje gezet.
Maak jezelf verstaanbaar
Het zal niet als een verrassing komen, maar buiten landen als België, Nederland en Zuid Afrika is Nederlands geen veel gesproken taal. Om je producten en diensten beschikbaar te maken voor de internationale markt, zal je jezelf dus internationaal tentoon moeten stellen. Dit betekend dat je website, productuitleg, jaarplannen en andere zaken beschikbaar moeten zijn in meerdere talen. Ga je ondernemen in een specifiek land zoals bijvoorbeeld India of China, neem dan ook het presenteren in de lokale taal in overweging. Pak de vertalingen professioneel aan en voorkom blunders door de diensten in te schakelen van een vertaalbureau. Zoals dit vertaalbureau Rotterdam; centraal gelegen en bereikbaar vanuit iedere hoek van het land. Door gebruik te maken van de diensten van een vertaalbureau hoef je niet iedere keer te onderhandelen met freelancers, en ben je verzekerd van hoge kwaliteitsvertalingen. Daarbij kun je voor (bijna) iedere vertaal wens terecht bij hetzelfde bureau.
Onderzoek regelgeving en wetten
Ieder land heeft zo zijn eigen regelgeving en wetten. Voorkom dan ook verwarring en mogelijk im- of export problemen door jezelf te verdiepen in de lokale en internationale regelgeving en wetten. Zet eventueel de hulp in van een professional om zeker te zijn van een soepele verloop van zaken. Ga op zoek naar een professional met jarenlange ervaring en lokale kennis om je bij te staan in deze reis.
In sommige landen zal je eventuele tone of voice, slogans of reclame uitingen wellicht wat aan moeten passen, maar blijf authentiek! Houd vast aan de kernwaarden van jouw onderneming en wijk hier niet teveel van af. Zo grenzeloos als de wereld is, is ook jouw onderneming. Er is dus geen reden om een compleet andere visie en missie op te stellen voor het zakendoen in een bepaald werelddeel. Focus op je kernwaarden en houd rekening met de lokale cultuur. Blijf jezelf!
Stel het juiste team samen
Selecteer een team van mensen om je heen ter ondersteuning tijdens deze reis. Ga voor professionals die ervaring hebben met internationaal zakendoen en die je bij kunnen staan tijdens dit avontuur. Je kan niet alles alleen, probeer dat dan ook vooral niet te doen!