Nog even en ze kunnen winkels (van steen) helemaal opdoeken.
Nederlanders hebben vorig jaar namelijk maar liefst 8,2 miljard euro uitgegeven aan online-aankopen. Dat is 11% meer dan in 2009. Interessant is dat het gemiddelde bedrag dat kopers uitgaven daalde.
Het gemiddelde aantal bestellingen per klant steeg met 20 procent naar 7,4. Gemiddeld gaven ze per product 119 euro uit, 14 procent minder dan in 2009. Gemeten over het hele jaar bedroeg de besteding per klant 890 euro.
'Door de toename van smartphones en tablets geven consumenten hun geld anders uit', zegt Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org. Ze kopen geen televisie, maar apps en losse muzieknummers. 'Die kosten veel minder', aldus Jongen. Hierdoor daalt de gemiddelde prijs per gekocht product sterk.
Ik doe hier tegenwoordig ook druk aan mee; behalve in bepaalde gevallen. Als je iets duurs aanschaft is het wel zo prettig het product even goed te bekijken in de winkel. Aan de andere kant houdt dit ook soms in dat ik daarna het product alsnog online bestel; scheelt vaak in de kosten.
De kans is groot dat we in de komende jaren alleen maar meer gaan uitgeven online. De vraag is hoe traditionele bedrijven daarmee omgaan - kunnen ze hiervan profiteren of laten ze zich de kaas van het brood eten door online winkels?