1. Home
  2. Symptoombestrijding! Onderwijsraad adviseert om hele lerarenopleiding te veranderen!

Symptoombestrijding! Onderwijsraad adviseert om hele lerarenopleiding te veranderen!

Geen categorie07 nov 2018, 15:00
Dat er een lerarentekort is kan u niet zijn ontgaan. De oplossingen komen echter in vele vormen en zijn voor het grootste deel symptoombestrijdingen. Zo ook het advies van de Onderwijsraad om de lerarenopleidingen op de schop te doen! Via NOS.nl.
Met een lijpe inleiding als 'Ruim baan voor leraren. Een nieuw perspectief op leraarschap' kondigt de Onderwijsraad met veel bravoure hun advies aan. Zoals het nu werkt kiest een student voor de pabo als hij basisschoolleraar wil worden óf een specifieke opleiding tot leraar voor één bepaald vak, met opties om te specialiseren. Zo'n opleiding bestaat dan grofweg uit twee delen. Het eerste deel is leraarschap (didactiek en pedagogiek) en het tweede deel de vakspecifieke kennis en vaardigheden.
De Onderwijsraad komt nu met het idee om studenten als algemeen leraar op te leiden. Deze opleiding is op zichzelf dan niet voldoende voor de functie van leraar, maar de student zou dan meerdere vakken kunnen kiezen die hij zou willen doceren. Op deze manier zou je dan dus een leraar krijgen die zowel biologie als Engels les zou kunnen geven.
Het idee is op zich niet zo gek, want het vergroot natuurlijk de inzetbaarheid van leraren, maar men neemt aan dat de oorzaak van het tekort ligt bij het specialiseren rondom een vak.
Het probleem van het lerarentekort komt echter door de werkdruk, bureaucratie, laag loon, grotere klassen, minder persoonlijke aandacht voor leerlingen/studenten en een hoog verloop (binnen 5 jaar verlaat men het vak).
Als lesgeven als docent Nederlands dus om die redenen al langzaam je ziel afstompt, waarom zou de optie voor het vak wiskunde dit dan beter maken? De Onderwijsraad zou er beter aan doen om het hele onderwijssysteem eens onder de loep te nemen en overbodige bureaucratie eruit te slopen. Educatie is een zielloos systeem geworden waar leerlingen en studenten worden gekwantificeerd en de stof zelf steeds minder van belang lijkt te worden. Kritische vragen stellen of een discussie aansnijden maakt je al snel een buitenbeentje, want de rest van de klas heeft zo een bus te halen en ziet in de powerpoint-sheets wel wat de te leren stof voor het tentamen is. Dáár zit een onderdeel van het probleem, niet in gespecialiseerde docenten.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten