Verbeteren als horecaondernemer? Dat gaat tegenwoordig bijna niet meer op basis van onderbuikgevoel, zoals dat vaak nog gebeurt in de horeca. Het is van belang dat men gaat kijken naar de cijfers. Dat is tenslotte waardevolle informatie waar conclusies uit getrokken kunnen worden. Een slim kassasysteem kan een van de oplossingen zijn om te verbeteren.
Meten is weten
De eerste vraag die je jezelf als horecaondernemer moet stellen is wat je precies wilt weten. Wat wil je verbeteren? Uiteraard wil je graag meer omzet, maar wellicht is het zaak om eerst naar andere aspecten te kijken die de omzet beïnvloeden. Kortom, hoe ga je efficiënter te werk in de horeca?
Bepaal de factoren
Om te weten wat je wilt verbeteren, bepaal dan de factoren die van invloed kunnen zijn op de omzet. Hoe presteert je personeel op dit moment en valt daar een verbetering in aan te brengen? Wat zijn de piek- en daluren in je restaurant? Wat bestellen je gasten, wat is populair? Welk seizoen loopt het beste? Hoeveel tijd moeten je gasten wachten tot ze hun gerecht op tafel geserveerd krijgen? Dat zijn allemaal factoren waar je naar kunt kijken om op in te spelen en te verbeteren.
Een slim kassasysteem, wat doet het precies?
Een slim kassasysteem helpt je bij het analyseren van bovenstaande factoren. Zo helpt het je ten eerste bij het maken van slimme inkoopbeslissingen. Het systeem weet precies wat je moet bestellen en wanneer. Het houdt bijvoorbeeld je voorraad bij en geeft jou een signaal wanneer er iets uitverkocht is. Met een slimme kassa kun je bovendien zien wat de trends zijn en welke gerechten goed lopen. Op die manier kun je je menu daar op aanpassen. Daarnaast kijkt een slim kassasysteem naar je personeel. Het houdt de uren van je personeel bij en kan rapportages draaien over hoe goed er gepresteerd wordt. Er wordt tenslotte bijgehouden wie wat wanneer verkoopt en hoeveel tafels ze draaien. Wordt er nu niet goed gepresteerd? Dan kun je met je personeel in gesprek gaan en je personeelsplanning aanpassen. Ook kijkt een slim kassasysteem naar de piek- en daluren. Op welk tijdstip wordt er het meest besteld? Daar kun je dan vervolgens op inspelen en ervoor zorgen dat er voldoende personeel is in de piekuren.
Heb je alle informatie verzameld? Dan kun je met dit systeem proberen verbanden te leggen. Houd ook de cijfers van vorige maand of vorig jaar ernaast om te zien of er verbeteringen zijn. Wat gaat er beter, wat gaat er minder goed en hoe komt dat?
Als je wil verbeteren als horecaondernemer is het van belang dat dat niet gebeurt op basis van onderbuikgevoel. Ga na wat de cijfers zijn en bepaal eerst de factoren die maken dat je omzet wel of niet stijgt. Dit heeft met veel verschillende dingen te maken. Een slim kassasysteem kan je helpen met dit te analyseren. Vervolgens kun je gaan vergelijken met voorgaande perioden en dan kun je echt een verbeterslag maken als horecaondernemer.