Het Belgische DPG Media, voorheen de Persgroep, blijft maar mediabedrijven opkopen. Zo is er nu 460 miljoen euro uitgetrokken voor Sanoma Nederland, waar onder andere bladen als Libelle, Donald Duck, Margriet en vtwonen onder vallen maar ook nieuwssite NU.nl. Noodzakelijk voor DPG Media, héél eng voor ons! Vanuit DPG Media valt de samenklontering prima te verklaren.
Google en
Facebook krijgen de schuld want zij zuigen alle digitale advertentie-inkomsten op en de onlinewereld is toch wel echt waar het grove geld zit. Dus om als mediabedrijf maar niet een langzame dood te sterven, is het opslokken van de kleintjes de enige manier om te overleven (Of je moet super innovatief zijn, nieuwe ideeën ontwikkelen en daar geld tegenaan durven gooien).
Maar hier ligt natuurlijk wel het risico van een monopoliepositie op de loer, of op z'n minst een belachelijke vernauwing in het aanbod. Want DPG Media is al in het bezit van het AD, de Volkskrant, Trouw en diverse regionale dagbladen. Mediahuis heeft NRC en de Telegraaf in handen. Je kunt je voorstellen (sterker nog, dat merken we nu al) dat het nieuws, opiniecolumns en het publieke debat daardoor een redelijk vast omlijnd kader krijgen. En dan kunnen ze bij Mediahuis en DPG Media wel zeggen 'ja maar dat proberen we te voorkomen', ik heb liever niet dat er iemand in een positie zit waardoor hij moet beloven die niet te misbruiken. En al helemaal niet als het niet eens echt te controleren valt.