1. Home
  2. Reager jij regelmatig met de Facebook-gezichtjes? Dit is waarom je dat wellicht beter niet kan doen

Reager jij regelmatig met de Facebook-gezichtjes? Dit is waarom je dat wellicht beter niet kan doen

Geen categorie14 mei 2016, 8:00
Eén organisatie waarschuwt nadrukkelijk tegen het gebruik van de Facebook-gezichtjes. En daar hebben ze naar eigen zeggen een hele goede reden voor.
Zit jij op Facebook? Ja? Grote kans dat je de bovenstaande gezichtjes dan gebruikt; vroeger kon je alleen berichten 'liken' als je wilde blijken er wat van te vinden. Tegenwoordig kan je kiezen uit een breed scala aan mogelijkheden; je kan aangeven dat een bepaald bericht je droevig of boos maakt, of dat je ervan over de vloer rolt van het lachen. Je kan zelfs je liefde betuigen of je verbazing uitdrukken in één simpel gezichtje.
Handig? Allicht. Maar er zit ook een keerzijde aan, aldus de Belgische politie. Die waarschuwt gebruikers tegen het inzetten van deze zogeheten 'Facebook reacties'. De reden? Privacy. Door te reageren met deze gezichtjes geef je wel héél veel prijs over jezelf:

"Facebook is ook een marketingkampioen. Voortaan kan het onze reacties op de posts van onze vrienden of gevolgde pagina's meten.

De icoontjes helpen niet alleen uw gevoelens uit te drukken, ze helpen Facebook ook de doeltreffendheid van de advertenties op uw profiel na te gaan."

_87975929_6a30aace-33cb-4424-94cb-32c89c4b9a28
Het opmerkelijke verzoek gaat verder:

"Door het aantal icoontjes tot zes te beperken, rekent Facebook erop dat u uw gedachten gemakkelijker zult uitdrukken waardoor de algoritmes die op de achtergrond draaien, doeltreffender worden. Door uw muiskliks laat u weten wat u blij maakt.

Dit zal Facebook dus helpen de ideale plaats op uw profiel en ook het moment te bepalen om een inhoud weer te geven die uw interesse kan opwekken."

De Belgische federale politie legt uit dat het Amerikaanse bedrijf zo kan nagaan wanneer je in een 'goede' bui bent, en zo heel precies te weten komt wanneer de goede tijd is om je te bombarderen met reclames en advertenties. De hoeders van de wet bij onze zuiderburen hebben dus één groot verzoek voor de gemiddelde Facebook-gebruiker: "Een reden te meer dus om niet te snel te klikken als u uw privacy wilt beschermen."
Die zit.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten