Influencen op z'n aller-, en allerzwakzinnigst: Sylvie Meis laat even zien hoe het moet. Of hoe het dus eigenlijk niet moet.
[video width="640" height="360" mp4="https://www.dagelijksestandaard.nl/wp-content/uploads/2019/08/wake-up-sylvie-wake-up.mp4"][/video]
Het is een ware plaag: de influencers. De filmpjesmakers van YouTube, Snapchat en Instagram die met zulk inhoudsloos mogelijk vermaak proberen hun zakken zo veel mogelijk te vullen. Het is een ware rage geworden. Je hebt mode-influencers, reis-influencers, game-influencers en zelfs politieke influencers. Het houdt niet op. Sylvie Meis had ooit een mooie tv-carrière in Duitsland, maar is na een reeks ontslagen daar nu ook teruggeworpen op deze millennialmanier van geld verdienen.
En wat krijg je dan voor 'content'? Nou, Sylvie Meis die doet alsof ze net uit bed komt, terwijl haar gezicht al flink gepoederd is en haar haren al gestyled. Handen omhoog wie er zo uit bed komt. Ik wacht wel even hoor. Oh, geen handen? Dat kan kloppen: niemand stapt zo uit bed. Behalve dus Sylvie Meis, die direct op een - toevallig! - gemonteerde camera afstapt en zichzelf even drie keer in het gezicht slaat: "Wake up, Sylvie, wake up!"
Programmamaker Myrthe Hilkens legt uit waarom het filmpje zo tenenkrommend is:
"Dankzij de ‘wake up’-Sylvie-Meis-persiflages zojuist een kijkje op haar Instagram genomen. Ze is natuurlijk bloedmooi, maar een totaal gebrek aan zelfspot en zelfrelativering vink echt heel onaantrekkelijk. Dat kan geen afgetraind lichaam compenseren."
Op Twitter konden mensen desalniettemin hun lol en ergernis niet onder stoelen of banken steken. Sommigen probeerden het toneelstukje na te spelen, maar anderen gingen twijfelen aan het nut van het bestaan. Het Hilversumse VVD-raadslid Haitske van de Linde hield het vooral op medelijden:
"En toch gun ik Sylvie Meis gewoon een leuke lieve kerel waarmee ze in haar joggingbroek en ongekamd haar op een regenachtige zondag op de bank kan hangen en kaastosti’s kan eten."
Waarvan akte, uiteraard.