Patrick Kicken heeft in een interview onder andere uitgelegd hoe de publieke omroep te werk gaat en wat er mis is met het systeem. Kicken is bekend van zijn functie bij 3FM en Radio Veronica en de laatste tijd is hij bezig met podcasts maken. Zijn uitspraken zijn in elk geval niet mals. Als je voor organisaties werkt, zoals publieke organisaties, of voor commerciële organisaties, ben je altijd afhankelijk van het beleid en van de visies van diezelfde organisaties. Dat kan beklemmend werken en zorgen voor inperking van de vrijheid van de werknemer. Daar heeft Kicken ook last van gehad en hij vindt het geweldig dat hij nu kan zeggen wat hij wil.
''Als je in de media werkt, wordt je vanzelf heel egocentrisch en denk je dat het om jou draait. Heel veel platenmaatschappijen en 'pluggerz' benaderen je, omdat je iets voor hen kan doen en wat kan betekenen en dan wordt je 'speciaal gemaakt'. Die schoen gaat heel erg wringen en de 'veters' moesten weer losgemaakt worden.''
Wat Kicken vooral ergert aan zijn tijd bij de publieke omroep is de commercialiteit. Hoe een publiek gefinancierd systeem eigenlijk helemaal geen publieke functie vervult. Hoe kan het zo zijn dat de publieke omroep programma's maakt waar helemaal niets van te leren valt en eigenlijk alleen dient als vermaak en om kijkers te lokken?
''Ik heb aan twee kanten gewerkt, publiek en commercieel, en eigenlijk doen ze allebei hetzelfde. Alleen de NPO krijgt een flinke bak met subsidie en bij Veronica moet ieder dubbeltje uit reclame inkomsten gehaald worden. Maar alles van luistercijfers, tot merkonderzoeken en naamsbekendsheidonderzoeken, het gebeurt bij allebei de stations.''
Volgens Kicken moet de publieke omroep er zijn om juist het niet commerciële te laten zien en datgene te tonen aan mensen wat interessant is, maar nog niet gehoord worden. Het niet materiële, maar bijvoorbeeld het culturele en het spirituele. Diepgang en geen Barbie op tv in verschillende tv-programma's.
De Staat concurreert in zeker opzicht met commerciële bedrijven. Dat is niet alleen slecht vanwege het verspillen van publiek geld, maar het zorgt er ook voor dat commerciële bedrijven in de mediasector het moeilijker hebben om te concurreren. De publieke omroep wordt grotendeels uiteindelijk betaald door de Staat en door publiek kapitaal. Daar valt heel moeilijk tegenop te boksen als je dezelfde dingen probeert te doen.
''VPRO blijf ik als voorbeeld noemen. Ik kijk heel veel documentaires. We hadden een kanaal, Holland Doc24 met heel de dag documentaires. Werd wegbezuinigd. VPRO brengt nog wel Tegenlicht, 2Doc, 3Doc. De VPRO moet een prominentere rol krijgen. Een publiek net gewoon afschaffen.''
En hoe zit het met de partijdigheid en de politieke kleur van de omroep? Vroeger was het duidelijk wat de richtingen waren van de verschillende omroepen, door de verzuiling. Tegenwoordig lijkt het een pot nat en vooral links van het midden.
''Je ziet dat er voor rechts weinig tot geen ruimte is tenzij ze er echt niet omheen kunnen, dan wordt je uitgenodigd. Ik ben er ook niet rauwig om, dan maar in deze vorm, maar wel lastig om het grote publiek te bereiken. Daarom lange lever Twitter, Facebook en ook Wordpress waar ik af en toe een blogje voor schrijf.''
Heeft de publieke omroep dan wel een functie in de toekomst? Alleen als ze echt veranderen en vooral bieden wat de mensen willen zien en horen. Geen flitsinformatie, geen entertainmentprogramma's, geen commercialiteit. Het onderscheidende aspect van de publieke omroep moet de diepgang zijn, boven het normale en matige staan, het dagelijkse overstijgen.
Voor het hele interview:
https://www.youtube.com/watch?v=NIJ1oHoNnF0