Toen de OV-chipkaart ingevoerd werd kreeg de Nederlandse reiziger te horen dat de kaart kostenneutraal zou zijn. Dat blijkt een enorme leugen. Het bedrijf achter de kaart, Translink, maakt tientallen miljoenen winst.
De OV-chipkaart heeft zich ontwikkeld tot een enorme "geldmachine,"
aldus het Algemeen Dagblad. De voornaamste reden is dat een pasje maar 88 eurocent kost om te produceren, maar dat passagiers er vervolgens 7,50 euro voor moeten betalen. Dat is een enorme winstmarge waar zelfs grote technologiebedrijven jaloers op zijn. Al met al is "het verkopen van ov-kaarten en het in de lucht houden van het betalingssysteem even lucratief als het maken en verkopen van iPhones."
In vijf jaar tijd boekte Translink daardoor 55 miljoen euro winst. Het grootste deel van deze winst verdween vervolgens in de (bijzonder diepe) zakken van de
NS. Dat bedrijf levert weliswaar wanprestatie na wanprestatie met treinen die niet op tijd rijden of die bomvol zitten, maar wordt daar blijkbaar nog steeds voor beloond.
Consumentenorganisaties zijn terecht woedend. Arriën Kruy van Rover legt uit:
"Zo veel winst? Dit wist ik echt niet. 7,50 euro voor een ov-chipkaart is veel te veel."
Sandra de Jong van de
Consumentenbond voegt daar aan toe:
"Deze resultaten laten zien dat de financi-ele ruimte er is. De kaart moet goedkoper, langer geldig zijn, vervanging moet gratis zijn, en iedereen moet ook gratis zijn saldo eraf kunnen halen."
Eén van de beste manieren voor Translink -- en dus voor vervoerders -- om zichzelf ten koste van de reiziger te verrijken is door de regel dat de pasjes niet langer dan vijf jaar geldig zijn. Daarna moet er een nieuwe gehaald worden. Daar gaat weer 7,50 euro. Natuurlijk is dat helemaal niet nodig. Zo'n pasje gaat in principe veel langer mee. In andere landen is dat dan ook het geval.
Maar Translink heeft ontdekt dat dit een geweldige melkkoe is en gaat dus stug door met het afzetten van OV-passagiers. Die dokken uiteindelijk immers toch wel; ze moeten wel. Het is een grove schande.