Oprichter Groupon liet zich inspireren door Atlas Shrugged

Geen categorie17 jul 2013, 9:30
Het meesterwerk van Ayn Rand is een halve eeuw later nog altijd een van de meest gelezen boeken in de Verenigde Staten. Toch lijken maar weinig ondernemers bereid toe te geven dat ze zich er door lieten inspireren. Brad Keywell is een welkome uitzondering.
De internetondernemer, onder meer oprichter van het populaire Groupon, legde vorige week uit waarom Atlas Shrugged zo'n invloed op hem had. "Tegen de tijd dat ik de laatste pagina omkeerde, was ik er niet alleen zeker van dat ik bedrijven moest oprichten; ik was ervan overtuigd dat dat de beste manier was om mijn intellectuele capaciteiten te benutten."
Atlas Shrugged, in het Nederlands vertaald als Atlas in Staking, is volgens Keywell een van de weinige boeken waarin de zakenman als held wordt afgeschilderd. "Het boek omschrijft de grootsheid van een persoon als zijn of haar verbeten streven naar succesvol ondernemerschap zonder politieke barrières, pessimisme of de status quo in de weg te laten staan." In het verhaal worden ondernemers constant in de weg gezeten door ambtenaren en de media die hen wantrouwen.
Ook Keywell weet dat de samenleving vaak sceptisch is jegens mensen die iets nieuws bedenken, of het nu architecten zijn, ontwerpers of medici, en twijfelen aan hun motieven -- omdat ze winst willen maken.

While many look askance at people for seeking profit, Rand presents it as a virtue. Pursuing profit through innovation, creation and entrepreneurship is invaluable for mankind [...] Rand affirmed my belief that when we achieve success we should be proud of what we earn, not apologetic. Profit is a healthy and vital aspect of capitalism, and is a worthy endeavor.

Vrij vertaald:
Terwijl de meesten winstbejag wantrouwen, presenteert Rand het als een deugd. Het nastreven van winst door te innoveren, te creëren en de ondernemen is van onschatbare waarde voor de mensheid. Rand bevestigde mij in mijn overtuiging dat als we succesvol zijn, we trots zouden moeten zijn op wat we hebben verdiend in plaats van ons te verontschuldigen. Winstbejag is een gezond en essentieel onderdeel van het kapitalisme en het is een waardige inspanning.

Daar denken de meeste personages in Atlas Shrugged anders over, maar de helden zetten door. Ze merken wel dat collega's een voor een verdwijnen. Die lijken de strijd op te geven. Wie het boek heeft gelezen, weet wel beter. Wie dat nog niet heeft gedaan, moet dat zeker doen, schrijft Keywell. Atlas Shrugged is nog steeds relevant.

This is a critical time for our nation and world, and we need to tap into to our greatest asset – the human mind – to solve our many complicated problems. Unleashing the power of human ingenuity is imperative, and it’s unethical (and immoral) for anyone, governments or others, to get in our way.

Vrij vertaald:
Dit is een kritieke tijd voor ons land en de wereld en we moeten onze grootste troef aanboren -- de menselijke geest -- om onze vele ingewikkelde problemen op te lossen. Het is noodzakelijk dat we de kracht van ons vernuft de ruimte geven en het zou onethisch (en immoreel) zijn als iemand, in de overheid of daarbuiten, ons in de weg staat.

Lees het hele artikel. Lees Atlas Shrugged.
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten