Er is internationaal veel lof voor True Detective, de nieuwste serie van HBO. Terecht of niet, de setting - het conservatieve zuiden van Amerika - is in ieder geval prachtig.
Er zijn weinig delen van Amerika zo mooi als the deep south: de uitgestrekte (mais)velden, de geweldige keuken, de enigszins teruggetrokken maar tegelijk onweerstaanbaar vriendelijke mensen, het zuidelijke accent en niet te vergeten het bijna onbeperkte aantal kleine simpele houten baptistenkerkjes, waarvan er in verschillende straten soms meer zijn dan er huizen staan. Hoe ze die kerkjes volkrijgen, ik heb geen idee, maar in hun eenvoud zijn ze soms mooier dan de grote kathedralen van de Rooms-Katholieke Kerk.
Het conservatieve zuiden - om preciezer te zijn de Pelican State, Louisiana dus - is de setting van de nieuwe HBO-serie
True Detective, dat deze week van start is gegaan. Wie de eerste aflevering legaal wil zien,
kan hier terecht. De nieuwe detectiveserie, met in het eerste seizoen hoofdrollen voor detectives Rust Cohle (Matthew McConaughey) en Martin Hart (Woody Harrelson), is spannend omdat het op momenten de tijd neemt om de kijker mee te nemen in het verhaal, om de kijker onder te dompelen in de wereld van Cohle en Hart. Het is geen James Bond, en dat is maar goed ook. Dat trage element werkt uitstekend.
De twee detectives krijgen in 1995 met een rituele moordenaar te maken, die een dode vrouw naakt met wat lijkt op satanische rituelen op haar lichaam heeft achtergelaten bij een boom. In 2012 worden de detectives ondervraagd over die zaak uit 1995, want de man die toen verantwoordelijk werd gehouden voor de moord blijkt opnieuw te hebben toegeslagen. Hoe kan dat? Loopt de oorspronkelijke moordenaar nog vrij? Wat is het motief van de moordenaar die een seriemoordenaar blijkt? Dat blijft gissen - het eerste seizoen is nog maar net begonnen - maar het heeft er alle schijn van dat beide detectives, die beiden zo hun issues hebben, er meer van weten.
Wat True Detective vooral zo aantrekkelijk maakt, zijn de beelden van Louisiana. Alles wordt met veel oog voor detail in beeld gebracht. Het is snoep voor de ogen, zoals tv-makers het zouden zeggen. Hoe de serie verder ook verloopt en wat er ook gebeurt - of de spanning nou uiteindelijk culmineert in een briljante laatste aflevering waarin alles plotseling op z'n plaats valt of niet - maker Nic Pizzolatto verdient grote complimenten voor hoe hij het diepe Zuiden portretteert. Wie na het zien van deze serie niet verlangt naar een vakantie naar Louisiana in plaats van het standaard-Amerika van de oost- en westkust, is compleet gestoord. Sterker nog, die zou zomaar de seriemoordenaar kunnen zijn waar Cohle en Hart naar op zoek zijn.