Vreemd.
Maakt de Onderwijsraad zich
hier nu pas zorgen om? De Onderwijsraad is niet gerust op de toekomst van het Nederlandse onderwijs. Meetbare doelen zijn de maatstaf geworden voor de onderwijskwaliteit en dat is een verschraling van het onderwijs. Dat schrijft Geert ten Dam, voorzitter van de Onderwijsraad, zaterdag in een ingezonden artikel in NRC.
De raad ziet drie obstakels die verbetering van de kwaliteit in de weg staan: 1) er is weinig visie op wat studenten/scholieren moeten leren, 2) de staat bemoeit zich steeds meer met de inhoud van het onderwijs, 3) de eigenwaarde van leerlingen die niet snel kunnen leren daalt razendsnel.
De eerste verbetering zou volgens de raad dan ook moeten zijn dat de overheid zich minder bezighoudt met details en scholen dus meer ruimte geeft.
Wat een geluk dat we een Onderwijs raad hebben die zoiets kan concluderen - natuurlijk na een lang en duur onderzoek! De gemiddelde Nederlander was daar nooit opgekomen. Toch?