Steeds meer ondernemers worstelen met ICT en verliezen tot wel 5 uur per week aan tijd per medewerker, zo publiceerde ICT Magazine. Ook Computable neemt deze negatieve trend waar: de ICT-sector kampt met de zogenaamde 'productiviteitsparadox'. In principe zou ICT moeten leiden tot het winnen van tijd, maar wanneer de ICT niet aansluit bij de bedrijfscontext, dan gaat juist tijd verloren. Wanneer de ICT van een bedrijf niet aansluit aan de bedrijfsprocessen van een onderneming, dat wil zeggen: wanneer de gebruikte User Interfaces van de ICT-producten niet de juiste informatie, functionaliteit en flow bieden -die passen bij de activiteiten en processen-, dan volgt de 'productiviteitsparadox'. Immers is er dan een mismatch tussen de bedrijfsactiviteiten en de User Interfaces van de ICT-producten die worden gebruikt.
Bij Computable zien ze de productiviteitsparadox van ICT als het volgende:
"De productiviteitsparadox is de ogenschijnlijke tegenstrijdigheid tussen enerzijds forse investeringen in de informatietechnologie en anderzijds uitblijvende productiviteitsverhogingen. Hoewel er door bedrijven en overheden veel geld wordt geïnvesteerd in de informatietechnologie rijst de vraag of de it-investeringen ook daadwerkelijk zorgen voor hogere output. "
Dit gaat zelfs zo ver dat in sommige gevallen helemaal geen tijdswinst wordt gemaakt door ICT, maar dat ondernemers juist tijd verliezen omdat de ICT die zij gebruiken niet coherent is met de opzet van hun bedrijfsprocessen.
Dit geldt vooral wanneer men gebruik maakt van zogenaamde 'gestandaardiseerde oplossingen', die zijn weliswaar goedkoper, maar ook minder flexibel en dit kan dus leiden tot
incoherentie tussen de User Interfaces van de ICT-producten en de bedrijfsprocessen. Dit leidt per definitie tot onnodig tijdsverlies. Volgens
ICT Magazine zijn veel mensen dan ook niet tevreden over de ICT:
"22,1% van de Nederlandse kantoorwerkers is niet tevreden over de prestaties van de IT-toepassingen waarmee dagelijks gewerkt wordt. 29,6% loopt er regelmatig tegenaan dat de IT-toepassingen, die ze nodig hebben om hun werk te kunnen doen, niet beschikbaar zijn door updates, uitval, storingen enzovoorts. Dit blijkt uit onderzoek van Citrix, uitgevoerd door PanelWizard onder 533 zogenoemde eindgebruikers (kantoormedewerkers buiten de IT-industrie)."
Het is zelfs zo ernstig gesteld dat medewerkers zelfs het idee hebben dat ze door de IT-toepassingen veel tijd verliezen. Uit het onderzoek van Citrix -een betrouwbaar IT-bedrijf overigens- zou zelfs blijken dat medewerkers 16% van hun wekelijkse tijd verliezen aan brakke ICT:
"Gevraagd naar een schatting van de hoeveelheid extra werk die ze daardoor denken te kunnen verzetten, komen de respondenten uit op 16,6% meer werk, wat bij een gemiddelde werkweek van 31 uur (CBS) neerkomt op ruim vijf uur per week."
Behalve tijdsverlies door storingen en andere technische mankementen verliezen medewerkers vaak ook veel tijd doordat de gebruikte ICT-systemen en
de User Interfaces van die systemen niet aansluiten bij de activiteiten binnen hun bedrijfscontext.
Hierdoor moeten allerlei lastige protocollen en procedures worden opgezet, die de kans op fouten vergroten en ook nog eens extra tijd vergen. Echter kunnen ondernemers ook investeren in ICT-maatwerk waardoor de bedrijfsprocessen en gebruikte IT-systemen beter op elkaar aansluiten, maar dat is wel erg duur. Een andere mogelijkheid is het verbeteren van de coherentie tussen de bestaande ICT-toepassingen en de bedrijfsprocessen door deze beter op elkaar te laten aansluiten.
Kortom: op het gebied van ICT is nog een wereld aan winst te pakken.