Follow The Money ging naar aanleiding van het debacle over de Klimaatakkoord-maatregel voor elektrische leaseauto's, op onderzoek uit. Zij komen tot de conclusie dat het veel erger is dan in eerste instantie gedacht! De kosten zijn waarschijnlijk nog eens 4,5 miljard euro hoger!
Hier kon u al lezen wat er precies aan de hand is met die hele 'Teslasubsidie' en dat er geen ene snars klopt van die hele berekening. Dit plan mocht zo'n 12 miljard euro kosten en er moest voor 2030 nog een gat van een miljard gedicht worden.
Het idee was dat er fiscaal voordeel zou komen voor elektrische leaseauto's. Wie in 2021 een elektrische leaseauto aanschaft, geniet de eerste twee jaar van 8 procent bijtelling, het derde en vierde jaar van 10 procent bijtelling en na vijf jaar betaalt diegene de volle mep van 22 procent bijtelling. Wie later begint, stapt bij de op dat moment geldende bijtellingskorting in.
Deze korting betekent simpelweg dat de overheid geld mis gaat lopen. En hier is de 16 miljoen euro aan misgelopen inkomsten in 2030 een totaal onverklaarbaar getal, waar de overheid tegen die tijd ruim 500.000 elektrische auto's mee zou moeten subsidiëren. Tom Staal van GeenStijl toonde namelijk al aan dat een elektrische auto met een aanschafwaarde van 45.000 euro, over vijf jaar tijd met 25.000 euro zou worden gesubsidieerd. Smeer je die 16 miljoen euro uit over 500.000 auto's, dan kom je echter op nog geen 30 euro per auto voor dat ene jaar!
Pieter Omtzigt schatte in dat die 16 miljoen in 2030 eerder tussen de 0,5 en 1,5 miljard (bovenop het geraamde tekort van 1 miljard) moest zijn. Dat was al reden genoeg voor ophef natuurlijk! Nu word het echter nog véél erger want de heren van Follow The Money hielden de nodige documenten zelf ook tegen het licht. Zij deden een klein aantal zéér conservatieve aannames, namelijk:
En komen daarmee uit op ruim 5,5 miljard euro aan gemiste belastinginkomsten, waar het kabinet van zei dat dit 1 miljard zou zijn. De beerput gaat alleen maar verder open en stinkt met de dag harder!