Kunnen ze dan echt helemaal niets goed doen?
Nu.nl bericht dat onze grote vrienden van de NS en ProRail er weer eens een enorme puinhoop van maken. Er wordt gewerkt aan een nieuw veiligheidssysteem voor het spoor, maar dat dreigt op een fiasco uit te lopen. Eén van de belangrijkste redenen: door een conflict tussen NS en ProRail hebben er minder testritten plaatsgevonden dan gepland. Daardoor weten ze niet wat er gebeurt bij gladheid.
Woordvoerders van NS en Prorail bevestigen de problemen bij de proef. "Maar dat is ook waarom je een proef doet." De woordvoerder van de NS schrijft de problemen niet toe aan een conflict met Prorail, maar aan technische problemen. "Onze samenwerking met Prorail verloopt altijd professioneel."
In theorie zou het nieuwe systeem fantastisch moeten werken. Maar ja, u weet: in de praktijk pakt de theorie soms heel anders uit. Daarom moet je systemen goed testen. Dat gebeurt nu dus niet.
En dat is nog lang niet alles. Er is namelijk een veel groter probleem: volgens experts is het ministerie van Infrastructuur veel te optimistisch over de kosten van het nieuwe systeem. Zij zijn bang dat we straks opgescheept zitten met een Fyra-achtig fiasco.
Hoewel het ministerie op de hoogte is van die zorgen is het parlement er niet over geïnformeerd. Sterker nog, in plaats van de boel goed uit te zoeken heeft het ministerie de experts in kwestie een spreekverbod opgelegd. Dit onder het motto: als je niet over problemen praat zijn ze er ook niet. Ah. Werkelijk een fan-tas-ti-sche strategie, dames en heren bestuurders. Ge-wel-dig.
Staatssecretaris Mansveld heeft via een woordvoerder gereageerd op de berichten: de Kamer wordt binnenkort wel degelijk geïnformeerd, dat was het plan de hele tijd al, etc. enzovoort.
Zo kennen we Nederland weer: er komt een nieuw systeem dat veiliger moet zijn dan het oude systeem, maar we weten niet óf het werkt... en ook niet hoe duur het wordt. En dat terwijl de lasten steevast verzwaard worden omdat Vadertje Staat niet genoeg geld zegt te hebben.
Kunnen enkele Kamerleden hier onmiddelijk een debat over aanvragen én staatssecretaris Mansveld een geweldige veeg uit de pan geven?