De rechtbank in Amsterdam heeft bepaald dat Nederland de uitkeringen van in Marokko en Turkije wonende marokkaanse en turkse Nederlanders moet blijven doorbetalen.
Dat is een forse streep door de rekening van dit kabinet, dat had gehoopt dat het zogenaamde 'woonlandbeginsel' toegepast zou worden, wat betekent dat de hoogte van de uitkeringen wordt aangepast aan de levensstandaard van het land van herkomst. Maar de rechter heeft bepaald dat dit in strijd is met Internationale Verdragen en de rechter volgt nu eenmaal de wet, want daar is hij rechter voor. Het is ook een beetje 'eigen schuld, dikke bult' voor dit kabinet, want de 'woonlandbeginselwet' is gemaakt door VVD minister Henk Kamp uit het vorige kabinet. Deze had gewoon een juridisch waterdichte wet moeten opstellen. Jammer, maar helaas.
En we praten hier niet over enkele dubbeltjes of kwartjes. Maar liefst honderd miljoen euro kost de wrakke wet van Kamp de belastingbetaler. Per jaar wel te verstaan. Voeg daarbij, dat de rechtbank ook een streep haalde door een andere haastige poging van Kamp om te besparen op de export van uitkeringen. Voor wie het niet meer weet: dat ging toen (2011) over de maandelijkse 'bonus' toeslag voor mensen die in het buitenland een Nederlandse uitkering genoten (voornamelijk marokkanen en turken). Kamp wilde daarmee stoppen, maar de rechter floot hem terug. Kostenplaatje: een slordige 300 miljoen euro. Kassa!
Tot overmaat van ramp betekende die laatste uitspraak van de rechter ook, dan van een samenvoeging van toeslagen geen sprake kan zijn. Het kabinet was dat van plan, aangezien dat een besparing op zou leveren van maar liefst 1,2 miljard euro, voornamelijk door besparingen op de uitvoeringskosten.
Intussen heeft Kamp's opvolger op het ministerie, de sociaal-democraat Asscher, gereageerd. Hij is er nog altijd van overtuigd dat het woonlandbeginsel geldig is en toepasbaar verklaard moet worden. Ook is hij er van overtuigd dat de export van kinderbijslaguitkeringen alsnog grotendeels gestopt kan worden. Dat kan met de uitspraken van de rechter in de hand alleen, indien Nederland eenzijdig het verdrag met Marokko op zou zeggen. Asscher overweegt dat ook, ook al is zijn eigen partij daar geen voorstander van. We begrijpen allemaal waarom niet natuurlijk. Daar komt bij, dat als Nederland eenzijdig zou besluiten dat verdrag met Marokko op te zeggen, dat land natuurlijk geen medewerking meer zal verlenen aan het opsporen, berechten en veroordelen van in Marokko verblijvende (drugs-)criminelen. Wat is het toch een verrijking, die marokkaanse import, vindt u niet?
Wat zijn we toch stom geweest, al meer dan dertig jaar. Wij, dat wil zeggen de naïeve, stupide en incompetente politiek, hebben een sociaal uitkeringsstelsel in het leven geroepen waar Marokkanen en Turken in onevenredig hoge mate gebruik van maken, maar we kunnen en mogen dat niet aanpassen. En pas op dat je er niet teveel van zegt, want dan discrimineer je. Volgens de begunstigden dan (en het autochtone deel der bevolking wier verstand dat van een garnaal nauwelijks overtreft; en dat zijn er helaas genoeg).
En er komt nog iets bij. De Europese Unie wil een Associatieverdrag met Marokko. Dat verdrag zit er aan te komen, net zoals dat met Oekraïne het geval is. Op het moment dat marokko geassocieerd lid is van de EU dan kan Asscher op zijn kop gaan staan, maar dan heeft hij geen poot om om te staan, als hij het verdrag met marokko eenzijdig zou willen opzeggen. Dat mag dan niet meer, want dan gelden voor Marokko dezelfde rechten als voor EU burgers voor wat betreft AOW, nabestaanden- en arbeidsongeschiktheidsuitkeringen. Alleen voor de kinderbijslag geldt de betaalplicht niet. Tel uit uw winst.
Om een lang verhaal kort te maken: u, Nederlandse belastingbetaler, heeft vette pech. U zult betalen! Tot u een ons weegt.
Hier vindt u een overzicht van mijn columns en u kunt mij hier volgen op Twitter.