De Nederlander heeft kennelijk maling aan CO2-uitstoot en auto's">elektrische auto's. Hij koopt het liefst een dikke suv. Milieuorganisaties staan al weer te janken wegens 'falend overheidsbeleid'. Dat meldt het AD. Vanaf 2015 stootte een auto zo'n 102 gram per kilometer uit. Sindsdien is het aantal gram alleen maar gestegen en stoot een nieuwe auto nu gemiddeld 119 gram CO2 per kilometer uit. Hiervoor zijn volgens de RAI Vereniging maar een paar redenen te bedenken: allereerst een wijziging in de Europese CO2-emissietest waardoor zuinigere auto's op papier meer uitstoten en om die reden duurder zijn geworden door de aanschafbelasting bpm.
Ook de zogeheten '
Tesla-taks' maakt voor een gare constructie waardoor verkoop van de duurste Tesla's volledig is ingestort. Waar er vorig jaar nog 8500 Tesla's van meer dan een ton werden verkocht, zijn dat er tot nu toe maar 177. De overheid lijkt daarmee niet echt duidelijk in te zetten op elektrische auto's, maar vooral bezig te zijn met manieren verzinnen hoe de overheid zelf geen verlies van inkomsten te verduren krijgt.
Als laatste is er een stabiele populariteit van de suv's. Hoog, ruim en zwaar wint het van diesels en hybrides. Ook hier faalt de overheid door twijfel te hebben gezaaid over fiscale voordelen en of je überhaupt nog diesels gaat rijden in de toekomst. Niemand wil een auto waar ze straks niet vanaf kunnen. Elektrische auto's worden onaantrekkelijk gemaakt door bijtelling voor de leaserijder, die hem makkelijk 100 euro per maand extra kan kosten.
De overheid lijkt zich daarmee in de luren hebben laten leggen door de auto-industrie, die flink hebben zitten lobbyen. Dit, naast het feit dat de overheid zelf ook haar inkomsten wil behouden, zorgt voor een cocktail van onwil en halfbakken beslissingen.