Blijkbaar wordt de stichting Stichting Vliegramp MH17 gebruikt als vehikel voor politieke communicatie, want de organisatie wil niet dat Kamerleden naar Moskou afreizen. Dat stelt de NOS en dat is vreemd. Je zou verwachten dat een organisatie als Stichting Vliegramp MH17 net als Rutte 'de onderste steen boven' wil zien, maar dat lijkt dus niet het geval. De website van de stichting is overigens offline.
Een aantal jaar geleden verdween boven het conflictgebied in Oekraïne de MH17 van de radar. Alle inzittenden kwamen om. Zoals vaker in de omgeving van conflictgebieden werd een onderzoek ingesteld naar de oorzaak van de ramp. Het officiële verhaal is dat de Russen verantwoordelijk zijn voor het neerhalen van het vliegtuig met een Buk-raket. De vraag welke verantwoordelijkheid het Ministerie en de vliegtuigmaatschappijen hadden in hun keuze om toch over Oekraïne te blijven vliegen bleef (handig) achterwege.
Bovenstaande was eigenlijk al een eerste indicatie van een 'politiek proces'. Onderzoek naar de feiten is nog steeds in volle gang, al is het JIT-rapport al opgeleverd. Toch twijfelen sommigen nog over de details van de zaak. De MH17 ramp is ondertussen verworden tot een politiek vehikel om de Russen geopolitiek te isoleren. En dat moet blijkbaar zo blijven, want Tweede Kamerleden wordt door Stichting Vliegramp MH17 ontraden naar Rusland te reizen.
De organisatie Stichting Vliegramp MH17 probeert te voorkomen dat Tweede Kamerleden in Moskou op andere gedachten worden gebracht over de toedracht en oorzaak van de ramp. Enkele weken geleden trachtte de organisatie Kamerleden te bewegen niet naar een persconferentie af te reizen. Tijdens deze persconferentie zouden de Russen alternatieve scenario's over de ramp voorleggen. En ook deze week is de stichting weer actief bezig met het beïnvloeden van de politiek om vooral 'niet naar Moskou' af te reizen. Want stel je voor dat het verhaal rondom MH17 zich verandert!
De stichting is actief de normalisatie van de relatie tussen Nederland en Rusland te frustreren door voortdurend in te gaan op de schuldvraag. Blijkbaar moet het verhaal zo blijven zoals deze is en zijn andere scenario's verboten. Pogingen van de Russen om alternatieve scenario's te bespreken worden afgedaan als: "de zoveelste poging om verwarring te zaaien en de eigen rol te verdoezelen". Blijkbaar is elke communicatie vanuit Moskou verdacht voor voorzitter Piet Ploeg.
Deze politieke communicatie van de stichting toont aan dat de voorzitter blijkbaar belang heeft bij het in stand houden van het huidige verhaal, waarbij de eindverantwoordelijkheid van de ramp bij de Russen wordt gelegd. Waarom gaat Piet Ploeg nooit in op de verantwoordelijkheid van het Ministerie en de vliegtuigmaatschappijen? Waarom moet deze stichting alle pogingen van de Russen en Kamerleden om de relatie te normaliseren frustreren met zijn onbuigzame en starre houding? Kan dhr. Ploeg dat wellicht toelichten? Wel belang dient hij nu precies?