Dat blijkt.
Trouw heeft ontdekt dat Mormonen beter zijn in search engine optimalization dan de meeste andere christelijke kerken (en, voordat we een hevig debat krijgen over het christendom: ja, ik beschouw ze als christenen. Oh, en daarnaast: ik ken een flink aantal mormonen - van het moderne soort, niet van het soort dat er nog altijd meerdere vrouwen op na houdt - en kan in alle eerlijkheid zeggen dat het ongelooflijk goede, loyale, eerlijke mensen zijn. Zonder uitzondering. Daar kunnen heel veel atheisten, protestanten, moslims, katholieken, hindus etc. nog een puntje aan zuigen).
De christenprogressieve krant
bericht:Mormonen zijn slechts een paar klikken van u verwijderd. Zoek in de Engelse versie van Google op 'church', 'Old Testament' of 'vriend' en de website van de kerk behoort steevast tot de eerste resultaten.
Het is een promotie-offensief, bekent de kerkleiding. De Kerk van Jezus Christus van de Heiligen der Laatste Dagen beseft dat de zoekmachine voor velen één van de voornaamste informatiebronnen is.
"Bekent" de kerkleiding? Wat valt hier aan te
bekennen? Dit is totaal - 100% - normaal. Ieder bedrijf doet dit en veel kerken (als ze tenminste wat handige jongens of meisjes hebben rondlopen) ongetwijfeld ook. Als kerk of als bedrijf wil je immers zoveel mogelijk mensen - potentiele klanten dan wel aanhangers - bereiken.
Google is ontzettend invloedrijk. Je kunt deze zoekmachine wel uit principe links laten liggen, maar daar heeft niemand iets aan. Nou ja, niemand behalve de concurrentie.
In plaats van te zeuren over die duivelse strategie van de LDS moeten andere kerken gewoon hetzelfde doen. Zo moeilijk is dat niet, er zijn genoeg
SEO experts in de wereld en, nee, die vragen niet allemaal tienduizenden euro's om je even te helpen.