Welk reclamebureau het kabinet aan het werk heeft gezet om een nieuwe huisstijl voor Nederland te ontwerpen weten we niet maar het prijskaartje was een kleine €200.000. Verantwoordelijk voor deze zaken? D66-minister Kaag van de marketingafdeling. Taalvirtuoos Kaag houdt van spenderen in dat opzicht. Maar is dat het nieuwe logo echt waard?
Nederland heeft een nieuw logo. Kosten: 200.000 euro, een koopje volgens minister Kaag #logo #NL pic.twitter.com/7T1eed5oEA
— Roel Schreinemachers (@RoelSchrein) November 8, 2019
Het nieuwe 'logo van Nederland' is bedoeld om een onderdeel te zijn in de 'national marketing' en wordt gebruikt voor contact met het buitenland. Denk bijvoorbeeld aan evenementen bij de ambassades of tijdens congressen waar Nederlandse politici, beleidsmakers en ondernemers aanwezig zijn. Het logo kenmerkt zich door zijn unieke typografie, waarbij tulpelementen zijn verwerkt en de verplichte oranje in de ogen springt.
Prijskaartje van de nieuwe huisstijl is een dikke €200.000,- maar dan heb je ook wat. Inbegrepen bij die prijs zitten allerlei concepten.
€ 200.000,- voor een "aangepast imago".
RTL: "Een kleine investering, hier herken je een land aan", zegt minister #Kaag. Maar was dit #logo nodig voor #Nederland? pic.twitter.com/UQpXfWAvmj— Johnny van Bochove (@BochovePvdA) November 8, 2019
Kaag heeft immers een nieuwe huisstijl laten ontwikkelen en daarbij horen concepten zoals visitekaartjes, roll-up banners en webdesigns. En natuurlijk instrumenten ter ondersteuning van dat alles. Dan wordt het al snel een behoorlijk bedrag.
Waarschijnlijk zitten de drukwerkkosten voor de concepten ook in de €200.000. Het drukwerk is natuurlijk wel prijzig en als je 1.000 ambtenaren op ambassades wilt voorzien van prints van de huisstijl dan ben je toch al snel €20 per ambtenaar kwijt aan drukwerkkosten. Dat is dan €30.000. En dan hebben we het nog niet over de arbeidskosten gehad. Kaag was zeer content en laat het volgende weten:
"het is een kleine investering op een heel groot overheidsbedrag om het verdienvermogen van Nederland in het buitenland zo slim en aantrekkelijk mogelijk neer te zetten"
Oké dan!