Minder, niet meer, regelgeving op de taximarkt

Geen categorie17 jun 2014, 14:00

Taxichauffers willen dat de overheid hen beschermt tegen mobiele concurrentie. Dat zou de markt alleen maar verder verstoren.

In veel grote Europese steden was vorige week woensdag geen taxi te vinden. Rond middernacht houdt ook vaak de metro ermee op, dus was het voor het uitgaanspubliek helemaal een nachtmerrie. De chauffers staakten om hun ongenoegen met 'Uber' duidelijk te maken, een mobiele applicatie uit Amerika die het mogelijk maakt online een taxirit te reserveren. De bestaande taxichauffers, met hun dure vergunningen en nog hogere ritprijzen, zien Uber terecht als een bedreiging. Maar hun staking heeft er alleen maar toe geleid dat meer Europeanen van Uber gebruik maken.

Het bedrijf meldt dat binnen een week het aantal aanmeldingen met 850 procent was gestegen. Er was immers geen normale taxi te vinden, dus moesten reizigers haast wel gebruik maken van Uber. Ook kon het bedrijf alle media-aandacht goed gebruiken. Dankzij de staking weten veel meer Europeanen wat Uber is.

De taxichauffers beschouwen Uber als een oneerlijke vorm van concurrentie en worden daarin gesteund door de vakbonden. Zo wijst de Britse vakbeweging Unite erop dat Uber ritprijzen berekent op basis van afstand en tijd. Dat werkt dus min of meer hetzelfde als de vertrouwde meter in de taxi en daarom zouden ook ritten die via Uber zijn gereserveerd moeten worden gereguleerd.

Uber probeert de taxichauffers in Londen tegemoet te komen door klanten in staat te stellen ook traditionele zwarte taxi's via de applicatie te reseveren. Dat is "goed voor de reizigers, goed voor de Londense taxichauffers en goed voor de lokale economie," zegt Uber.

De vakbond Unite wijst het voorstel van de hand. "Taxichauffers hebben nooit gebruik gemaakt van private verhuurbedrijven." Wat zegt U, verandering? Globalisering? Liever niet!

De Britse autoriteiten kijken het vooralsnog aan. In het meer protectionistische Italië wordt echter al opgetreden. Alleen dit jaar al zijn twee auto's die voor Uber reden door de politie in beslag genomen. Maurizio Lupi, de minister van Transport, vraagt zich hardop af of Uber zich wel aan de wet houdt. In het land mogen taxichauffers zonder vergunning namelijk geen zaken doen.

De lokale baas van Uber, Benedetta Arese Lucini, is niet bezorg. "We stellen een nieuwe manier voor, dat is waar de markt om vraagt."

Gelijk heeft ze. In de meeste West-Europese landen kan de taximarkt wel een opstootje gebruiken. De prijzen zijn vaak hoog en de service laat te wensen over, vooral in Mediterrane landen, maar ook in bijvoorbeeld Amsterdam.

Toch hebben de taxichauffers een punt. Zij moeten immers een dure vergunning aanvragen en zich aan allerlei regels houden voor ze mogen rijden en dat verklaart deels waarom een gemiddelde taxirit zo duur is. De beste oplossing is dan echter niet Uber verbieden of chauffers die via de applicatie werk vinden te dwingen ook een vergunning te kopen. De beste oplossing is het hele vergunningsstelsel af te schaffen, opdat er meer concurrentie plaatsheeft. Dat drukt de prijzen, wat moet leiden tot meer taxigebruik. Dan kunnen vervolgens meer, in plaats van minder, mensen in de sector aan de slag.

Probeer dat de gemiddelde Britse vakbondsman of Italiaanse taxichauffer maar eens wijs te maken...

Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten