Opmerkelijk nieuws: jongens vinden andere dingen interessant dan meisjes. Dit is de uitkomst van
een onderzoek dat onlangs aan de universiteit van Luxemburg is uitgevoerd. Joh! Waar de wetenschap allemaal wel niet goed voor is.
Opmerkelijker dan het voorgaande, is de consequentie die dr. Sylvie Kerger hieraan wil verbinden. De doctor vindt het een goed idee om opleidingen in bijvoorbeeld natuurkunde en ICT aan de hand van genderspecifieke onderwerpen aan te bieden. Zo kunnen meisjes leren over de werking van een laser aan de hand van plastische chirurgie en jongens aan de hand van een CD-speler.
Feministen zijn in jubelstemming dankzij dit project. Het doel van dit onderzoek was tenslotte, uit te vinden hoe we meisjes zouden kunnen stimuleren om exacte studies te gaan volgen. De reden dat weinig meisjes warmlopen voor deze studies, zou zijn dat er enkel aandacht wordt besteed aan masculiene onderwerpen. Meisjes moeten nu met onderwerpen die tegemoet komen aan de vrouwelijke interesses, de exacte opleidingen worden binnengelokt. Louter leren over de mechanica in auto's is immers maar masculien en onderdrukkend.
Hier belanden we in een interessante paradox. Hadden de feministen juist niet verklaard dat er geen verschil bestaat tussen mannen en vrouwen, jongens en meisjes? Hadden ze in het VN-Vrouwenverdrag niet juist bedongen dat we er alles aan moeten doen om de sekseverschillen in studiekeuze te vernietigen? Het was toch uit den boze dat er meer jongens voor techniek en meer meisjes voor verzorgende opleidingen kiezen?
De genderspecifieke opleidingen die dr. Kerger voorstaat, gaan volledig in tegen het feministische ideaal van een seks(e)loze maatschappij van door-en-door gelijke individuen. Sterker nog: het zal de stereotypen juist bevestigen. Dochterlief zal er een zware taak aan krijgen, uit te komen voor het feit dat ze liever leert over de mechanica van de auto, dan over ooglid-correcties.