De mediawaakhond is niet te spreken over Verstappens promotie van suikerrijke energiedrankjes.
Max Verstappen mag dan een F1-race hebben gewonnen, hij maakt zo nu en dan ook een misstap. Het Commissariaat voor de Media is
niet te spreken over een tv-interview van Max Verstappen in het programma van Jeroen
Pauw. Verstappen was een uur lang in beeld als een levende reclamezuil, wat indruist tegen de regels voor reclame op de publieke omroep.
Het is natuurlijk logisch dat RedBull zoveel mogelijk wil verdienen aan Max Verstappen – ze sponsoren hem natuurlijk niet omdat hij zo leuk kan autorijden, maar omdat hij zorgt dat mensen meer energydrank kopen. RedBull betaalt het salaris van Verstappen, en op zijn beurt zorgt Verstappen dat er geld in het laatje komt. Zo simpel is het. Daarom zie je Max Verstappen nooit zonder een pak en petje van RedBull.
Maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat dat soort reclame zomaar een uur lang in beeld komt bij de publieke omroep. Tijdens de Pauw-uitzending in mei keken maar liefst 1,2 miljoen kijkers naar Max Verstappen die van top tot teen in RedBull-kleding was gehuld. Volgens de Mediawaakhond was het logo van RedBull "overdreven en overdadig" in beeld en daarom heeft BNN-VARA een officiële waarschuwing gekregen.
De directeur van BNN-VARA, Gerard Timmer vindt het maar niets:
“Als je dan bij Verstappen aankomt voor een interview en hij draagt een pet en een jas met logo, pak je dan de camera weer in omdat dat van het Commissariaat niet mag? Daar zit de spanning.”
Een lastige situatie, aldus Timmer.
“Dat Verstappen-interview is geroemd, veel bekeken, het is relevant. Daar knelt de juridische en maatschappelijke werkelijkheid.”
Lastig? Hoe lastig kan het zijn? Je vraagt zo'n Max Verstappen gewoon om zijn petje even af te zetten en een ander vest aan te doen. Zo simpel is het. Juist omdat zoveel mensen naar het interview kijken, is het niet de bedoeling dat de reclameregels worden overtreden. Er is geen enkele reden om Max Verstappen een voorkeursbehandeling te geven boven andere geïnterviewden. Hij mag dan goed kunnen racen maar verder is hij een doodgewone 19-jarige en heeft hij zich gewoon aan de regels te houden.
Als Verstappen niet gewoon een normale outfit kan aantrekken bij zo'n interview, moet hij maar geen interview geven. Óf je houdt je aan de regels, óf je komt niet bij Pauw. Maar je krijgt geen voorkeursbehandeling. Ook voor Verstappen zelf is zo'n voorkeursbehandeling helemaal niet goed, het zorgt er alleen maar voor dat hij naast zijn schoenen gaat lopen.
Het is fantastisch voor Max Verstappen dat RedBull hem miljoenen betaalt om een 'gezond' en 'sportief' imago te geven aan hun drankjes (die bomvol suiker zitten). Maar bij de publieke omroep mag hij zijn reclameoutfit thuislaten.