Gelijk heeft 'ie.
Na de race in België, waarin
Max Verstappen weer uitviel door motorpech, had de Nederlandse topcoureur het overduidelijk helemaal gehad met zijn team
Red Bull Racing. Tot nu toe koos hij zijn woorden altijd voorzichtig. Ja, er was soms iets van kritiek, maar altijd was zijn houding fundamenteel positief. Hij vertrouwde zijn team nog altijd, het zou uiteindelijk wel goed komen, zij deden hun best ook, etc.
Nou, vandaag was zijn reactie heel anders. Nu hij 6 van de 12 races is uitgevallen
is Max er wel klaar mee. "Je kan wel zeggen, 'geen geluk' en 'dit en dat', maar dit is niet 'geen geluk' meer. Dit is gewoon slecht." Toen de Ziggo
Sport verslaggever toen zei 'niet goed," antwoordde Max: "
Slecht." Niks geen dingen met de mantel der liefde bedekken. Red Bull Racing levert het hele seizoen al een wanprestatie en Max zegt dat gewoon hardop. Klaar.
"Het is gewoon een drama," zei Max ook, die vervolgens uitlegde dat hij niet alleen teleurgesteld is voor zichzelf, maar ook voor de fans. "Je moet natuurlijk een duur ticket kopen om hier te kijken en dan na acht ronden val je al uit. Ja. Dat mag gewoon niet gebeuren voor een topteam."
Dat klopt natuurlijk helemaal, maar we moeten ons onderhand maar eens afvragen of Red Bull nog wel een topteam
is.
Ferrari en
Mercedes zijn duidelijk veel sneller. Vervolgens is er een gat met de rest, maar dat maakt Red Bull op zijn best een subtopper. Niet een topper. En als je naar de technische wanprestaties kijkt die het team keer op keer levert met Max' bolide wordt dat
nog duidelijker. Sterker nog, zelfs de slechtste teams op de grid maken er niet zo'n technische puinhoop van als de ingenieurs van Red Bull en motorleverancier Renault.
Aan het einde van het interview vroeg Ziggo Sport Max wat "we nu moeten doen." Iets met kin omhoog, fans bedanken en weer verdergaan? Nou nee, zei Max. "Wat we moeten doen is zorgen dat dit niet meer gebeurt. Want dit mag gewoon niet voor een topteam. Dus. Ja. Natuurlijk naar Monza toe, maar dat wordt ook helemaal niks. Dus uh, ik weet niet wat ik moet zeggen."
Op de vraag hoe lang hij dit nog volhoudt antwoordde een duidelijk en geheel terecht gedemotiveerde Max:
"Weet ik niet. Niet lang. Dat zeker niet."
Zo doen we dat, inderdaad. Max heeft nu genoeg geleden. De tijd is gekomen om zijn tanden te laten zien aan zijn team. Red Bull kan wel net doen alsof Max heel dankbaar moet zijn dat hij voor dat team 'mag' rijden, maar Red Bull moet vooral in zijn handjes knijpen dat Max een contract bij hén heeft. Ieder ander team zou hem namelijk maar wat graag inlijven, ja, Mercedes en Ferrari ook.