Drie keer raden wie dat mag gaan betalen.
Ik heb nooit zo goed begrepen wat het nut is van miljoenenboetes voor
NS en
ProRail. Gaan ze er beter door presteren? Nee. Betalen ze die boete ook echt zelf? Natuurlijk niet. Het wordt allemaal indirect berekend via de belastingen of direct via de prijs van treinkaartjes.
Het nieuws dat staatssecretaris
Wilma Mansveld, die eerder deze maand
onder vuur lag om het
prutswerk van de NS, een nieuwe boete van 27,5 miljoen euro
heeft uitgedeeld aan de NS voor vorig jaar moeten we dan ook niet verwelkomen:
Ook moet de NS een boete van hetzelfde bedrag voor 2013 definitief betalen, meldde Mansveld donderdag aan de Tweede Kamer. Die boete was eerder voorlopig opgelegd. Die zou worden kwijtgescholden als de NS de prestaties in 2014 voldoende verbeterde. Reizigers zouden dan minder moeten klagen over vertragingen en de kans op een zitplaats in de spits omhoog zou gaan. Dat is niet gebeurd.
ProRail heeft trouwens ook een boete gekregen van 75.000 euro omdat zij er niet voor hebben gezorgd dat het spoor vaak genoeg beschikbaar was (bijvoorbeeld door wisselstoringen). Zoals onze columnist Esther een jaar geleden al
uitlegde, moeten wij belastingbetalers/reizigers de boete gaan betalen:
De NS is nog altijd voor de volle honderd procent eigendom van de Rijksoverheid. Dat betekent dat er twee mogelijkheden zijn; ofwel worden de kosten van de huidige en toekomstig mogelijke boetes gesocialiseerd en verrekend met het dividend dat de staat geniet, waardoor de rekening uiteindelijk bij de belastingbetaler komt te liggen, ofwel worden ze verwerkt in de tarieven die betaalt worden door de reiziger, u weet wel, die persoon die op 1, 2 en 3 staat. Prachtig toch, zo’n instrument?
De boete van Mansveld is een verkapte belastingverhoging. Het wordt steeds rampzaliger om met de trein te reizen. Reizigers zitten straks niet alleen als sardientjes in overvolle coupés verpakt, ze moeten ook nog méér gaan betalen voor dezelfde verschrikkelijke treinritjes van en naar het werk. Oh joy!