Leraren en leraressen zijn ontzettend belangrijk; belangrijker dan veel mensen beseffen.
Hun voornaamste rol is, natuurlijk, om kinderen bepaalde kennis bij te brengen die ze later in hun leven kunnen en moeten gebruiken. Dat is duidelijk. Toch is dat niet alles wat ze doen. Aangezien ze soms meer contact hebben met kinderen dan hun ouders hebben ze ook een impact op het karakter van de kinderen, en niet slechts op hun kennis.
Gecombineerd is dat genoeg reden om leraren goed te betalen. Helaas gebeurt dat niet altijd - en zeker niet in ieder land. Sommige leraren moeten echt knokken om te overleven, wat natuurlijk dieptriest is.
Een Amerikaanse hedgefundmanager, Jim Simons, doet daar nu iets aan:
Teachers in America are poorly paid relative to their peers elsewhere in the advanced world. Jim Simons, the legendary founder of hedge fund Renaissance Technologies and a renowned mathematician, is now doing something about it. Simons has been channeling money to deserving math and science teachers through his philanthropic organization, Math for America.
Hij legt uit:
"We geven ze extra geld, $15000 per jaar. We hebben nu een kern van 800 wiskunde- en wetenschapsdocenten in New York. Hun moraal is nu geweldig. Volgend jaar komen we uit op 1.000 docenten, dat is 10 procent van alle wiskunde- en wetenschapsdocenten in New York."
Simons is niet blind. Hij weet dat er slechte docenten zijn. Maar, zegt hij, door alleen daar over te spreken maak je het alleen maar erger.
"In plaats van negatief te spreken over de slechte leraren, wat geresulteerd heeft in een enorm slechte moraal in het onderwijs, willen wij de goede docenten juist prijzen en ze status geven als voorbeelden voor iedereen."
Een fantastisch initiatief, natuurlijk. Goede docenten verdienen het om zo behandeld te worden.