Er zijn weinig landen in de wereld waar zoveel koffie wordt gedronken als in Nederland. Niet alleen thuis, maar ook op het werk drinkt de gemiddelde Nederlander aardig wat kopjes koffie op een dag. Als land staan we al jaren in de top verbruikers per inwoner van de International Coffee Organization. De verklaring hiervoor is niet eenduidig, maar wel duidelijk is dat Nederland als handelsnatie reeds in de zeventiende eeuw een belangrijke rol vervulde in de distributie van koffie. Koffie is ons dus al eeuwen met de paplepel meegegeven. Voeg hieraan toe de vele koude dagen en de Nederlandse behoefte aan gezelligheid en dan heb je al snel een aantal belangrijke factoren voor de hoge consumptie in beeld.
Kwaliteit en smaken
Zonder twijfel is er sprake van een verschuiving in smaak en consumptie. Waar vroeger een filterkoffie de standaard was, is de gemiddelde Nederlanders zich steeds bewuster bezig met de smaak en kwaliteit van koffie. Dankzij de internationalisering van de maatschappij, komen ook exotischere melanges onze kant op. Een kopje capuccino of koffie verkeerd waren al lang in trek, maar in de afgelopen jaren is hier een veelheid aan varianten bijgekomen. Denk aan latte, ijskoffie, cortado en al snel wordt duidelijk dat steeds meer mensen hun eigen voorkeuren volgen. Dit wordt versterkt door het feit dat steeds meer mensen een semi-professioneel koffieapparaat in huis halen, waarmee het eenvoudig is om melk te kloppen en waarmee verse bonen gebruikt worden.
Professionalisering koffievoorziening
De toename in kwaliteit is niet alleen bij consumenten zichtbaar, ook bedrijven zijn steeds bewuster bezig met hun koffie aanbod. Hier spelen niet alleen gemak en kosten een rol, maar in de strijd om schaars personeel wordt ook geschermd met goede koffie als onderdeel van een prettige werkomgeving. Gio Coffee speelt in op deze trend door niet alleen excellente koffie te leveren, maar zorgen ook voor de aanvulling van de pantry zodat het aan niets ontbreekt.
Duurzame koffie
Naast de toenemende aandacht voor de smaak van de koffie, zijn ook steeds meer Nederlanders zich bewust van de herkomst van hun koffie. Koffiebonen komen voornamelijk uit landen waar ontbossing en exploitatie van kleine boeren een rol spelen. Koffiemerken en distributeurs spelen hierop in en bieden alternatieven, waarbij meer oog is voor de productie- en distributieketen.
Toename consumpties buiten de deur
Nederlanders drinken niet alleen koffie op kantoor of thuis in de keuken, maar ook in toenemende mate buitenshuis. Volgens cijfers van Statista zet deze trend zich in de komende jaren door. Met een goed draaiende economie en de behoefte aan een lekker kopje koffie, geven Nederlanders steeds meer uit op terrasjes en in restaurants. Koffie wordt immers graag in gezelschap gedronken en als het even kan met een lekker stuk gebak!