Iedere Nederturkse leerling die een andere Nederturkse leerling lastigvalt vanwege de situatie in Turkije mag wat mij betreft twee wekenlang geschorst worden. De overheid is bang dat er in het nieuwe schooljaar weleens
problemen zouden kunnen ontstaan tussen Nederturkse aanhangers van Erdogan en Gülen:
De overheid bereidt zich voor op spanningen in de klas tussen de bijna 110.000 Turkse leerlingen in ons land na de zomervakantie. De couppoging in Turkije en de nasleep ervan kunnen leiden tot conflicten. Vier kinderen van de islamitische school De Roos in Zaanstad zijn inmiddels van school gehaald omdat het bestuur aanhanger zou zijn van de Gülenbeweging.
Het loket School en Veiligheid wil daarom dat scholen waar dit soort problemen mogelijk zullen spelen zelf meteen over de Turkse problematiek beginnen. Dit om 'de lucht te klaren' en dergelijke.
Twee opmerkingen:
1. Als je er meteen over begint is de kans groot dat het ook meteen losgaat. Nederturkse aanhangers van Erdogan worden door de Turkse regering continu opgeroepen om Gülenisten de oorlog te verklaren, aan te pakken, te boycotten en op andere manieren als untermenschen te behandelen. Deze types kennende zijn zij vatbaarder voor de woorden van Erdogan en co. dan voor die van hun eigen Nederlandse docenten.
2. Het is natuurlijk bijzonder triest dat scholen hier zo voorzichtig mee moeten omgaan. Het bewijst maar weer eens dat een groot deel -- misschien wel het overgrote deel! -- van de Nederturkse gemeenschap eerder Turks dan Nederlands is. Nederturkse kinderen zijn geboren en getogen in
Nederland. In de meeste gevallen geldt datzelfde voor hun ouders. En toch voelen ze zich meer verbonden met Turkije, het land van de grootouders van de kinderen in kwestie, dan met Nederland.
In geen enkel ander land zou zoiets geaccepteerd worden. Laat scholen daarom heel helder zijn: als ze deze zaak al bespreken moeten ze zich uitspreken tegen coups (want: in Nederland zijn we democratisch), maar óók tegen de autocratische maatregelen van president Erdogan (want: in Nederland zijn we democratisch). Als Nederturkse leerlingen en hun ouders daar moeite mee hebben moeten we dat maar zien als een teken dat hun
integratie volkomen mislukt is en dat we daar nu alsnog iets aan moeten doen, bijvoorbeeld door een opfriscursus of iets dergelijks.