Sinterklaas, Sinterklaas en natuurlijk Zwarte Piet.
Ondernemers die een goede omzet willen draaien in de aanloop naar het Sinterklaasfeest, kunnen maar beter ver weg blijven van het politiek-correcte gedrag van winkels als de HEMA (er zijn er al drie failliet door "economische omstandigheden"), de Albert Heijn en gemeenten als Gouda en Haarlem. De klant is koning en de klant wil Zwarte Piet zien in de winkels:
Winkels passen langzaamaan hun assortiment en communicatie aan op de discussie rond Zwarte Piet. Maar daar zijn Nederlanders het totaal niet mee eens, blijkt uit de Zwarte Piet Index.
De Zwarte Piet Index is niet zomaar een onderzoek, maar een onderzoek uitgevord door Q&A Research & Consultancy onder 1500 Nederlandse consumenten. Het is dus een zeer serieus en representatief onderzoek waarmee we eindelijk kunnen stoppen met de onzinnige discussie over Zwarte Piet.
Want verreweg de meeste Nederlanders willen dat Zwarte Piet zwart blijft en niet wordt aangepast omdat een klein groepje mensen zit te drammen en te zeuren dat de knecht van de Sint racistisch is. 87 procent van de Nederlanders zegt het bijvoorbeeld eens te zijn met de stelling 'Zwarte Piet moet altijd blijven bestaan'. 94 procent is het oneens met de stelling dat winkels geen Zwarte Piet-producten zouden mogen verkopen. En 85 procent is het oneens met de stelling dat het prima is als Zwarte Piet uit de winkels verdwijnt.
Het lijkt me 100 procent duidelijk: de consument wil niets liever dan dat ondernemers niet moeilijk doen over een oer-Hollands kinderfeest. Aan alle ondernemers, groot en klein, in dit land: doe gewoon normaal, en wij, de consumenten, zullen bakken met geld uitgeven aan het Sinterklaasfeest. Pepernoten, kruidnoten, chocoladeletters, we kopen het allemaal. Als jullie maar niet de HEMA achterna gaan. Want die boycotten we, en daar zijn ze ab-so-luut niet blij mee.
Volg Frank Verhoef op Twitter: @fverhoef.