Een aantal juristen delen vandaag hun mening over de stikstofplannen van het Kabinet Rutte 3. Op de dag dat Den Haag wordt bestormd door rollende trekkers, spreken de experts in de Tweede Kamer over wat zij vinden van de voorgestelde 'landelijke stikstofdrempel'. Juristen Emma Sonnemans en Minke Oude Breuil waarschuwen het het kabinet voor nieuwe problemen, via het Parool. De juristen adviseren vandaag in de Tweede Kamer over hoe zij denken dat de stikstofproblematiek in wetgeving kan worden ingekaderd. Nu de
stikstofcrisis op haar hoogtepunt is, is het moment daar om te luisteren naar wat de experts te zeggen hebben. Immers zijn de fouten van het verleden prima voer om te evalueren en het in de toekomst beter te doen.
Volgens de juristen Sonnemans en Oude Breuil loopt het kabinet voornamelijk risico's wanneer zij 'een drempelwaarde' invoeren voor de uitstoot van stikstof van bouw- en andere projecten. Niet alleen omdat diverse natuurgebieden 'vol zitten met stikstof', maar ook omdat het zogeheten 'salderingsmechanisme', waarmee projectontwikkelaars kunnen 'compenseren' voor de stikstofuitstoot, in de realiteit geen échte oplossing is.
In dat laatste hebben de juristen natuurlijk volkomen gelijk. Daarnaast zorgt het salderingsmechanisme mogelijk voor een ander, groter probleem. Het zou ertoe kunnen leiden dat de projectontwikkelaars met voldoende kapitaalreserves wel de middelen hebben 'om te compenseren voor stikstof', en dus wél mogen bouwen, maar dat de woningbouw voor de 'lagere klassen' op slot blijft omdat de projectontwikkelaars van deze (goedkopere) projecten niet in staat zijn om 'te compenseren' voor de stikstofuitstoot.
Bijvoorbeeld omdat de kosten van de isolatie van de woningen niet opweegt tegen de verwachte verhuurprijzen van de woningen. Hierdoor worden wel de 'high level'-gebouwen neergezet, maar die zijn natuurlijk niet voor iedereen betaalbaar.
Kortom, het stikstofbeleid staat door het
boerenprotest op losse schroeven, en de juristen haken daar bij aan. Nu is het aan de minister en de politiek om daadwerkelijk te luisteren, zodat de stikstofcrisis deze week nog kan worden bezegeld. Het is natuurlijk hartstikke leuk al die rollende trekkers, maar dat kost uiteindelijk ook klauwen vol met tijd, geld en frustratie.