Jonathan Israel over de Verlichting

Geen categorie18 okt 2011, 19:00
Radicale-, gematigde- en contra-Verlichting.
Recent verscheen de Nederlandse vertaling van het derde deel van Jonathan Israels trilogie over de 'radicale' Verlichting verschenen, getiteld 'Democratische Verlichting.' In dit derde deel (eerder verschenen al 'Radicale Verlichting' en'Verlichting onder vuur) betoogt de Britse historicus dat de verspreiding van de 'revolutie van de rede' de grote motor achter de Verlichting is geweest. Ter ere van de verschijning van het boek verscheen op de website liberales.be een interview met Israel.
Over die 'revolutie van de rede' zegt Israel:

[H]et idee (...) dat de waarden die wij tegenwoordig zien als fundamenteel voor onze maatschappij voor het eerst ondergronds (door radicale denkers) werden gepropageerd. De autoriteiten in de 17de en 18de eeuw maakten het erg moeilijk om radicale ideeën te kunnen uiten. (...) Ik denk dat, wat betreft de opkomst van de radicale Verlichting, een aantal betrouwbare bronnen uitsluitsel geven over het bestaan van kleine radicale groepen in de 17de eeuw. Deze gezelschappen discussieerden in taveernes in bijvoorbeeld Amsterdam over de vraag wat er gedaan kon worden aan de bestaande starre structuren en autoriteiten in de samenleving. Tegen het eind van de 17de eeuw waren deze bijeenkomsten een sociaal fenomeen.

Naast de radicale Verlichting bestaat er volgens Israel ook een gematigde Verlichting en een contra-Verlichting. Deze drie posities illustreert hij aan de hand van een voorbeeld over de opvatting over de metafysische positie die binnen die drie stromingen werd ingenomen ten opzichte van aardbevingen:

Het verboden radicale Verlichtingsdenken ging ervan uit dat alle aardbevingen, en alle andere natuurrampen, alleen een natuurlijke oorzaak hadden. Goddelijke voorzienigheid had er niets mee te maken. Degene die de contra-Verlichting aanhingen, (geestelijken en de meerderheid van het gewone vaak analfabete volk) verwierpen het idee dat aardbevingen ook een natuurlijke oorzaak zouden kunnen hebben. God is de grondslag van alle natuurrampen, stelden ze. (...) De gematigden stelden dat aardbevingen in sommige gevallen een goddelijke oorzaak en in andere gevallen een natuurlijke oorzaak hadden.

De gematigde Verlichting was destijds de meest dominante stroming, zegt Israel. Nadat de Franse Revolutie uitbrak ging deze stroming echter kopje onder:

[D]e gematigde Verlichting [probeerde] een balans te vinden tussen rede enerzijds en religie en traditie anderzijds. Ze verwierpen de gedachte van de radicale Verlichtingsdenkers die de rede als het enige criterium voor de waarheid zagen. De gematigde Verlichting was veel makkelijker te verenigen met religie en autoriteit. (...) Toen de Franse revolutie uitbrak, boette het gematigde Verlichtingsdenken echter aan invloed in. Het faalde in de zoektocht naar hervormingen en verbeteringen omdat de religieuze autoriteit in de samenleving te sterk bleek. Met de ineenstorting van de gematigde Verlichting viel het maatschappelijk middenveld weg. Hierdoor ontstond er een scherpe tegenstelling: of je koos de kant van de revolutionairen, of (zoals de meeste aristocraten, geestelijken en common people) je schaarde je achter de ideeën van de contra-Verlichting.

Het interview vindt u hier. Leest u het vooral in zijn geheel, want Israel zegt nog een aantal interessante dingen over bijvoorbeeld Spinoza en een zogenaamde 'nieuwe contra-Verlichting' die te maken zou hebben met 'de neergang van links, de ineenstorting van het secularisme en de verzwakking van de filosofische rede.'
foto: wikimedia
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten