Tweede Kamerlid Tunahan Kuzu (DENK) maakt zich druk om de discussie over de Turkse weekendscholen. Het kabinet is een onderzoek gestart vanwege zorgen dat de scholen bijdragen aan 'politieke beïnvloeding vanuit het buitenland' en zorgen dat de scholen 'de integratie bemoeilijken' en 'het respect voor de democratische rechtstaat ondermijnen'. DENK verzet zich tegen het onderzoek en is nu op zoek naar argumenten.
Dat Turkse weekendscholen de integratie mogelijk bemoeilijken is iets dat Tunahan Kuzu sowieso geen probleem vindt. Hij is immers een groot tegenstander van assimilatie en lijkt voorstander van het nestelen van een Turkse diaspora in Nederland, zonder dat de diaspora de Nederlandse identiteit accepteert. Dit om de relatie met Turkije in stand te houden.
Uitspraken zoals van voormalig prinses Maxima, dat 'de Nederlandse identiteit niet bestaat', voedden dergelijke attitudes. Nu de argumenten tegen het onderzoek op zijn, komt Kuzu niet verder dan een jij-bak. Zo deelt hij gretig zonder verdere toevoeging het bericht van Marjanne de Kwaasteniet, die in Turkije op bezoek is bij een Nederlandse weekendschool: 'Kijk dan, jullie doen het ook!'
Alsof de vergelijking niet mank gaat.
https://twitter.com/MdeKwaasteniet/status/1099281094443175937
Oké, Kuzu! Je hebt een klein puntje. Inderdaad, Nederland heeft ook weekendscholen in Turkije. Waar de vergelijking mank gaat is dat de Nederlandse weekendscholen anders zijn opgezet dan de Turkse. De Nederlandse scholen lijken de integratie van vreemdelingen in Turkije niet te verwerpen. Daarnaast wonen er nauwelijks Nederlanders in Turkije, terwijl dat omgekeerd heel anders is. Volgens Turkinfo.nl een kleine 6.000.
Voor een kleine diaspora van 6.000 mensen is integratie en eventuele assimilatie voor economisch succes broodnodig en bestaat dus een andere dynamiek. De Nederlandse diaspora in Turkije is klein en bestaat voornamelijk uit gepensioneerden, die in Antalya van de zon genieten. Maar met een Turkse diaspora van bijna 500.000 personen in Nederland ligt dat anders. Die vormen een 'samenleving in een samenleving' en soms leidt dit tot spanningen.
Die spanningen erkent Kuzu ook, maar hij toont weinig zelfreflectie en verwijt Nederlanders vooral 'xenofobie. Integratie wijst hij af. Ook wil hij de beeldvorming rondom 'spanningen' tegengaan. Dus niet de 'spanningen' zelf, maar de beeldvorming. Daarvoor diende hij onlangs een motie in.
Kuzu staat dus voor een éénzijdige relatie tussen Nederlanders en Turken. De laatsten moeten zoveel mogelijk Turks blijven en hij vergelijkt de weekendscholen van Nederland in Turkije met de weekendscholen hier. Helemaal geen probleem om je identiteit te koesteren, maar om integratie per definitie af te wijzen is natuurlijk niet handig. Turkse Nederlanders, die de Nederlandse identiteit ook koesteren, worden hierdoor ontmoedigd deze met trots uit te dragen.
Verder is 'de Oranje Klomp' in Ankara niet een volledig 'Nederlandse weekendschool', maar een Europese. Het onderwijs wordt vormgegeven volgens de onderwijskaders van de Europese Commissie.