Internetaankopen: we willen ze meteen thuis hebben, maar wat hebben we daar nu écht voor over?

Geen categorie16 feb 2017, 15:00
Webshops voorzien in steeds meer gemakken, maar wat toch altijd een beetje jammer blijft is dat je in tegenstelling tot bij een traditionele winkel niet meteen je aankoop in je handen hebt. Dat zouden we met zijn allen natuurlijk wel graag willen, maar wat hebben we daar dan eigenlijk voor over?
Het is voor de gemiddelde Nederlander moeilijk voor te stellen dat we zo'n 15 jaar terug nog een aanzienlijk deel van onze aankopen in levende lijve bij 'echte' winkels deden. Dat heeft natuurlijk zo zijn charme als je in de buurt van een groot winkelgebied woont, maar als je wat verder moest reizen voor een specifieke winkel dan was je al snel een hoop extra tijd én geld kwijt.
Wat dat betreft is online winkelen voor vele mensen een regelrechte zegen: je hoeft er het huis niet voor uit, plaatst je bestelling wanneer het jou uitkomt en betaalt vaak nog minder ook! En laten we eerlijk zijn: bij zaken als kleding is het misschien nog handig - en soms ook best leuk - om die eerst te kunnen passen in de winkel, maar bij veel dingen is die meerwaarde ver te zoeken.
Toch is er één klein nadeel waar je moeilijk omheen kunt: je hebt wat geduld nodig voordat je je felbegeerde aankoop eindelijk in je handen hebt. Het liefste zouden we die dezelfde dag nog krijgen, maar bij de meeste winkels moet je het toch doen met "levering binnen enkele dagen". Toch zijn er steeds meer webshops die een optie aanbieden om die levering al de dag erop - en soms zelfs dezelfde dag nog - in te plannen, al dan niet voor een kleine meerprijs. Dat klinkt handig, maar je vraagt je wel af: vindt de gemiddelde Nederlander dat het waard?
Gelukkig zijn er altijd onderzoeken naar dat soort dingen, en die bieden ons een interessante inkijk in de denkwijze van ons land wat betreft online winkelen. Het beeld is duidelijk: als we moeten kiezen tussen iets meer betalen of iets langer wachten dan gaan we massaal voor iets langer wachten - we blijven toch Nederlanders hè? Hoe dan ook zit er wel een grote "maar" aan dit verhaal, wat het beste aan de hand van de ervaringen van drukwerkspecialist Reclameland kan worden geïllusteerd. Als gigant wat betreft drukwerk in Nederland hebben zij goed zicht op de trends in de online winkelwereld, waar een interessante observatie uit is komen rollen. Ook zij zien dat men massaal liever wat langer wacht dan meer betaalt, maar merken wel op dat er ook genoeg mensen zijn die de bestelling écht de volgende dag moeten hebben en daar dan ook wel wat voor overhebben.
Dat klinkt eigenlijk te logisch om te noemen: als je het de volgende dag al nodig hebt heb je immer weinig keuze en zul je wel iets meer moeten bieden om je spullen op tijd binnen te hebben. Toch zit hem daar nu juist het punt: niet elke winkel biedt zo'n service aan, waardoor velen al zullen afvallen bij de online shopper met haast. Want vergis je niet: webshops kunnen zich veel lastiger onderscheiden dan fysieke winkels dat kunnen, simpelweg doordat je op een website nu eenmaal niet extra vriendelijke personeel of een gratis bakje koffie of thee kunt aanbieden. Zo'n same day delivery-dienst is dan ook iets waarmee dat wél kan, zelfs wanneer lang niet iedereen daar gebruik van zal maken. Dat hoeft echter ook helemaal niet: laten zien dat je aan iedere soort klant hebt gedacht en daardoor op maat te werk kunt gaan komt vaker beter over dan een winkel waar persoonlijke aandacht ver te zoeken is. En juist dát is iets waar veel webshops nog een mooie inhaalslag zouden kunnen maken!
Ga verder met lezen
Dit vind je misschien ook leuk
Laat mensen jouw mening weten