Online wordt het steeds populairder om producten en diensten éérst aan te schaffen en pas op een later moment te betalen.
In principe hoeft dat natuurlijk geen probleem te zijn. Helaas denk ik dat het dat nu wél is:
Digitaal achteraf betalen bij online winkelen is bezig aan een opmars. Hoewel verreweg de meeste mensen in Nederland afrekenen met iDEAL, betalen steeds meer shoppers met een 'digitale acceptgiro' van AfterPay of Klarna. Dat meldt brancheorganisatie Thuiswinkel.org donderdag op basis van onderzoek door GfK.
Het goede nieuws is dat deze diensten eerst en vooral gebruikt worden in onlinekleding- en -schoenenwinkels. Doordat de rekening achteraf betaald moet worden kunnen klanten de producten namelijk eerst uitproberen en alleen de producten houden die daadwerkelijk passen.
Toch denk ik dat dit op termijn weer voor problemen gaat zorgen. De Nederlander anno 2016 is namelijk absoluut niet te vergelijken met de Nederlander van 50 jaar geleden. Toen was de protestantse werk- en betaalhouding nog prominent aanwezig in onze samenleving. Mensen begrepen dat je pas geld kon uitgeven als je het hád.
Tegenwoordig denken maar al te veel mensen dat ze 'recht' hebben op allerlei leuke hebbedingen. Ja, ook als ze daar eigenlijk geen geld voor hebben.
Het gevolg: veel Nederlanders zitten tot aan hun nek in de schulden.
Ik ben bang dat deze nieuwe manier van betalen deze schrijnende situatie alleen maar erger zal maken. "Ik heb er nu geen geld voor, maar volgende maand wel," zullen veel mensen denken, terwijl dat dan ook niet het geval is. Ondertussen stapelen de rekeningen zich maar op.