Winkels in Nederland hebben het zwaar. Ook Xenos moet er nu aan geloven.
Het loopt allemaal niet lekker in de Nederlandse winkelsector. De opkomst van online shoppen heeft zijn weerslag op winkels in het dagelijkse Nederlandse straatbeeld. Het faillissement van de V&D is natuurlijk het duidelijkste gevolg van deze ontwikkelingen, maar ook de Xenos zit in de penarie. Vandaag werd bekend dat er een grootschalige reorganisatie gaat plaatsvinden bij de Boeddhabeeldenverkoper, waardoor 250 banen zullen worden geschrapt.
Niet alleen winkelpersoneel moet eraan geloven, ook de leidinggevende functies worden niet ontzien. De bespaarde kosten kunnen deels weer worden geïnvesteerd in verbetering van de winkelruimtes zelf. In de woorden van de Xenos-top:
'De loonkosten worden daarmee meer in lijn gebracht met de omzetontwikkeling'
Oftewel: er komt simpelweg te weinig geld binnen om alle 3500 werknemers te blijven betalen. Een zorgwekkend teken. Het is voor Xenos te hopen dat de reorganisatie vruchten afwerpt, want bij moederbedrijf Blokker Holding gaat het ook helemaal niet goed: in 2014 werd er 2o miljoen verlies geleden, en afgelopen juni werd de topman aan de kant gezet. Ook bij Xenos zelf vond een wisseling van de wacht plaats: oud-directeur Alex van Schaik werd teruggehaald.
De vakbonden CNV en FNV hadden zoals gewoonlijk alleen maar te klagen over de poging van Xenos (en zusterbedrijf Blokker) om het bedrijf weer gezond te maken. Zoals de FNV zei:
"De medewerkers gaven aan dat Blokker soms over lijken gaat om de ideale bezetting van zijn vestigingen te realiseren"
Tja, "over lijken" dus. Je zou zeggen dat pogingen tot reorganisatie moeten worden toegejuicht, het is immers al lastig genoeg voor de detailhandel vandaag de dag. Om een algeheel faillissement (zoals bij de V&D) te voorkomen, kan het nodig zijn om mensen te ontslaan. Als de omzet krimpt, kun je immers niet evenveel blijven uitgeven aan personeel – daar gaat een bedrijf op den duur gewoon aan kapot. Jammer genoeg snappen vakbonden niet hoe de economie werkt. Een bedrijf is immers niet een soort Sinterklaas voor het personeel.
Laten we hopen dat Xenos er weer bovenop komt, zodat Nederland gewoon boeddha's kan blijven kopen op het vertrouwde stekje.